DNA on yhteiskunnallisesti merkittävä toimija, ja osallistumme omalla toiminnallamme koronaviruksen leviämisen hidastamiseen ja yhteiskunnan toimintakyvyn säilyttämiseen hallituksen ja THL:n linjausten mukaisesti. DNA:n palveluihin ja toimintaan ei ole koronatilanteen vuoksi odotettavissa merkittäviä häiriöitä.
-
Ovatko DNA Kaupat auki ja kuinka hygieniasta on huolehdittu?
DNA Kaupat palvelevat normaalisti, mutta kauppakeskusten poikkeukselliset aukioloajat saattavat vaikuttaa myös DNA Kauppojen aukioloon. Henkilökuntamme on ohjeistettu huolehtimaan omasta hygieniastaan erityisen tarkasti. Puhdistamme kaikkia pintoja säännöllisesti päivän aikana. Kahvipisteet on suljettu. Seuraamme ohjeistuksia jatkuvasti ja teemme lisätoimenpiteitä tarvittaessa. Suosittelemme kortti- ja mobiiliimaksua käteisen käytön sijaan.
Olemme lisäksi hankkineet myymälöihimme UV-desinfiointilaitteet, jonka avulla puhdistamme asiakaslaitteet, jotta niiden käsittely on täysin turvallista.
Toivomme asiakkaiden jonottavan kauppakeskuksissa sijaitseviin DNA Kauppoihin myymälän ulkopuolella. DNA Kaupan varotoimenpiteistä on informoitu asiakkaita myymälöissä esillä olevilla tiedotteilla. Seuraamme ohjeistuksia jatkuvasti ja teemme lisätoimenpiteitä tarvittaessa.
Close -
Vaikuttaako poikkeustilanne nettikaupan toimitusaikoihin?
Tuotteiden arvioitu toimitusaika on 1–3 arkipäivää. Pakettina lähetettävät tuotteet toimitetaan lähimpään postiin. Koronasta aiheutuvan poikkeustilanteen vuoksi Posti on ilmoittanut, että pieneen osaan paketteja voi tulla viivettä. Tilauksestasi riippuen tuotteet saatetaan toimittaa useammassa paketissa.
Close -
Voiko jumiutuneita tai rikkoutuneita laitteita edelleen tuoda DNA Kauppaan?
Autamme edelleen asiakkaita myymälöissämme laitteiden käyttöön liittyvien ongelmien ratkaisemisessa. Koska myymälöissä ei ole varsinaisia huoltoja, toimenpiteet rajoittuvat ohjelmistollisten ongelmien ratkaisemiseen, hyvin usein kuitenkin apua saadaan ja käyttö voi jatkua ilman huoltoon toimittamista.
Laitteet voidaan toimittaa edelleen viralliseen huoltoon myymälämme kautta.
Laitteen voi myös postittaa huoltoon, ohjeet löytyvät tukisivustoltamme. Suosittelemme kuitenkin ennen postittamista olemaan yhteydessä puhelimitse valmistajan tukinumeroon, sillä hyvin usein ongelma saadaan ratkaistua asiantuntijan avustuksella ja vältytään turhalta vaivalta.
Close -
Onko liikenne DNA:n verkossa kasvanut koronatilanteen vuoksi?
DNA:n verkossa on nähtävissä selvä kasvu puheminuuttien määrässä ja datankäytössä maaliskuun puolivälin jälkeen, kun hallitus tiukensi ohjeistustaan etätöiden ja -opiskelun suhteen sekä ohjeisti ihmisiä pysymään enemmän kotonaan.
Voit lukea tuoreimmat tiedot datamäärien kasvusta suoraan lehdistötiedotteestamme.
Close -
Kestävätkö DNA:n verkot koronavirustilanteesta kasvaneen liikenteen?
Kestävät. Tavallisesti dataa käytetään eniten iltaisin, noin kello 20–22 välillä. Nyt nähty kasvu datamäärissä on kuitenkin osunut muihin aikoihin, eli tasaisemmin pitkin päivää. DNA:n verkkoon on varattu runsaasti kapasiteettia, sillä kestävyyden mitoitukset tehdään aina kovimman ruuhkapiikin mukaan. DNA:n verkoissa on jo aiemmin varauduttu lähivuosien ennustettuun datamäärien kasvuun, joten nyt lisääntyvä käyttö ei tule aiheuttamaan ylikuormitusta.
Close -
Valvooko Liikenne- ja viestintävirasto Traficom verkkojen toimintaa?
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo Suomen tietoliikenneverkkojen kokonaistilannetta. Traficom on tiedottanut asiasta seuraavasti: "Suomen tietoliikenneverkoissa hyvin kapasiteettia ja kestokykyä viestinnän lisätarpeille. Tilannetta seurataan aktiivisesti toiminnan ja turvallisuuden varmistamiseksi Suomessa. Noudata organisaatiosi etätyöskentely- ja tietoturvaohjeita."
Close -
Miten DNA:n verkkojen operointi-, ylläpito- ja huoltovarmuudesta on huolehdittu?
DNA turvaa liiketoimintansa jatkuvuuden erillisellä varautumissuunnitelmalla. Verkkojen hallintaa ja valvontaa on DNA:lla hajautettu koronaviruksen vuoksi fyysisesti eri sijainteihin, jotta toimintavarmuus voidaan taata epidemiatilanteen pahentuessakin. Operoinnin työntekijöistä on ohjeistettu tekemään etätöitä, jotta he eivät sairastuta toisiaan. Verkon hallinta, ylläpito ja operointi voidaan toteuttaa pääosin etäyhteyden avulla. Nähtävissä ei ole vaikutuksia jatkuvien palveluiden tuotantoon. DNA:lla on myös varmistettu, että varaosia verkkoelementtien huoltamiseksi riittää ja on varastossa useammaksi kuukaudeksi.
Close -
Miten DNA on varmistanut ja varmistaa, ettei datakapasiteetti ylity?
Teemme tätä koko ajan ja se on meille normaalia verkon kapasiteetin seurantaa. Liikenne kasvaa Suomessa normaalistikin niin merkittävästi koko ajan, että teemme laajennuksia sen kasvuennusteen pohjalta ja jopa sen yli.
Investoimme vuosittain miljoonia euroja verkon kuuluvuuden ja kapasiteetin parantamiseen. Tätä työtä jatketaan myös kriisiaikana ja eteen tulevia pullonkauloja korjataan mahdollisimman tehokkaasti.
Close
Kysymykset ja vastaukset DNA:n asiakaspalvelusta
-
Onko DNA:n asiakaspalvelu auki normaalisti?
Asiakaspalvelumme palvelee normaalisti. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi syntynyt ruuhkatilanne DNA:n kuluttaja-asiakaspalvelussa on helpottunut merkittävästi toukokuun lopun ja kesäkuun alun aikana. Poikkeuksellisia ruuhkapiikkejä syntyy enää ajoittain.
Lue lisää asiakastiedotteesta.
Voit asioida myös DNA:n Minun palvelussani tai Oma DNA -mobiilisovelluksen kautta. Pahoittelemme ylimääräistä vaivaa ja kiitämme asiakkaitamme ymmärryksestä poikkeustilanteen vallitessa.
Close -
Missä asioissa kannattaa olla yhteydessä DNA:n asiakaspalveluun?
- Kun tarvitset laskullesi lisää maksuaikaa, eikä maksupäivän siirto onnistu Minun palveluni kautta.
- DNA Nettiin liittyvissä ongelmissa, mikäli apu ei löydy netin tukisivuilta.
- DNA Hubiin liittyvissä ongelmissa, mikäli apu ei löydy DNA TV:n ja Hubin tukisivuilta.
- Kun et tarvitse tiettyä DNA:n palvelua juuri nyt, eikä käytön lopettaminen onnistu Minun palvelussani.
- Kiireellisissä muutoksissa, jos niiden tekeminen ei onnistu Minun palvelussani.
Close -
Mitä DNA:n palveluita voin hallinnoida itsepalvelukanavissa?
Asiakaspalvelumme on vallitsevan koronavirustilanteen takia juuri nyt erittäin ruuhkainen ja valitettavasti jonotusaikamme ovat venähtäneet hyvin pitkiksi. Tilanne on poikkeuksellinen ja kiitämme kaikkia asiakkaitamme kärsivällisyydestä.
Jos haluat hoitaa asioitasi helposti ja ilman jonoja, voit kääntyä itsepalvelukanaviemme puoleen. Näitä kanavia ovat Oma DNA -mobiilisovelluksemme sekä internetselaimessa toimiva Minun palveluni.
Itsepalvelukanavissamme näet kaikki tilaamasi tuotteet ja palvelut. Tämän lisäksi voit:
- Tarkastella ja maksaa laskujasi
- Päivittää yhteystietojasi
- Tarkistaa PUK-koodisi
- Tutustua asiakasetuihisi
- Lukea hyödyllisiä vinkkejä ja uutisia
Täältä voit ladata Oma DNA -sovelluksen:
Close -
Miten voin valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioitani DNA:lla?
Voit tehdä valtuutuksen kirjautumalla DNA:n itsepalvelukanavaan ja lähettämällä viestin.
- Minun palveluni ”Ota yhteyttä” -välilehdellä
- Oma DNA -sovelluksessa
Valtuutuksen voit toimittaa meille myös sähköpostin liitteenä palvelu@dna.fi, tai postitse kirjeenä osoitteeseen: DNA Oyj / Asiakaspalvelu, PL 100, 01044 DNA
Valtuutuksessa tulee olla mainittuna:
- Valtuuttajan ja valtuutetun
- Nimet
- Henkilötunnukset
- Osoitteet
- Puhelinnumerot
- Selvitys mitä asioita valtuutus koskee, esim. "Valtuutetulla on oikeus hoitaa liittymäasioitani DNA:lla"
- Valtuuttajan allekirjoitus, jos valtuutus toimitetaan sähköpostitse tai kirjeitse.
- Valtuutuksen voimassaoloaika eli valtuutuksen päättymispäivämäärä tai "voimassa toistaiseksi".
Close -
Maksoin laskuni Oma DNA -sovelluksen kautta. Kirjautuuko suoritus saman tien DNA:lle?
Suoritus kirjautuu DNA:lle 2-4 päivän viiveellä.
Close -
Miten voin siirtää laskun maksupäivää?
- Ohjeet maksupäivän siirtämiseen löydät laskutuksen tukisivuilta, osiosta ”Maksupäivän siirto”.
- Huomioithan, että maksupäivän siirron voi tehdä vain ennen laskusi eräpäivää.
- Matkapuhelin- ja kotipuhelinliittymien laskut: Maksupäivän voi siirtää ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Muutoksesta veloitetaan hinnaston mukainen maksu.
- DNA Welhon lasku: Maksupäivän voi siirtää Minun palvelussani Laskut-välilehdeltä, klikkaamalla “Siirrä”.
Close -
Miten saan liittymäni PUK-koodin nopeimmin tietooni?
PUK-koodin saat maksutta ja jonottamatta Minun palvelustani. Katso tarkemmat ohjeet puhelinliittymien tukisivuilta.
Close -
Laskuni näyttää vaikeaselkoiselta, mistä saan apua?
Ohjeita laskun tulkitsemiseen löydät laskutuksen tukisivuilta.
Close -
DNA Vuokraamo kysyy osto-PIN-koodia, mistä saan sen?
DNA TV:n osto-PIN-koodin löydät Minun palvelustani, klikkaamalla DNA TV:n kohdalla välilehteä ”Lisätiedot ja hallinta”.
Close -
Antennimaksukanaviin liittyvät muutokset
- Laskun tulkintaohjeet löydät laskutuksen tukisivuilta.
- Jos sinulla on kysyttävää antenniverkon kanavatarjonnasta tai muutoksista antenniverkon maksukanavissa, löydät kattavan tietopaketin täältä: www.dna.fi/antennimuutos
Close
-
1. Availability and pricing of DNA services and questions related to billing
1.1 Are disruptions expected in DNA’s services or operation?
No impacts on the production of continuous services are currently expected.
1.4 Have there been or are there expected to be price changes in DNA’s services due to COVID-19?
No changes are expected in the pricing of our services at this time. For the time being, we are working to ensure the quality of our basic services. However, we are continuously monitoring the situation and will take the necessary measures if the overall situation so requires.
Under the present exceptional circumstances, our top priority is to ensure the quality of our basic services and serve our customers comprehensively in all our service channels.
Close -
2. DNA’s customer service for consumers
2.1 Is DNA’s customer service for consumers open normally?
Yes. The congestion situation in DNA's consumer customer service has eased significantly during the end of May and the beginning of June. Exceptional congestion peaks only occur occasionally.
2.2 Are DNA’s customer service representatives also working from home?
A flexible way of working is our strength, and our customer service representatives have also increased remote working to ensure the best possible service level for our customers and to keep our personnel employed under the current circumstances. Due to the nature of remote work, you may hear background noise during customer service calls. We have ensured full confidentiality of customer data and a high level of data security.
2.3 How can I get service if I cannot contact DNA’s customer service by phone?
You can also use DNA’s My Services self-service or the My DNA mobile app. The My Services self-service can be found at dna.fi, and the My DNA (Oma DNA) mobile app is available from Google Play store (Android) or AppStore (iOS).
Close -
3. DNA Stores and repairs of customer devices
3.1 Are DNA Stores open normally?
Most DNA Stores are currently open normally, but exceptions in the opening hours of shopping centres may result in charges in the opening hours of DNA Stores.
Please do not visit DNA Stores if you have flu symptoms.
3.2 How is hygiene ensured at DNA Stores?
At DNA, the health of our employees and customers is our top priority and we have taken several precautions in addition to placing increased focus on cleaning. All demonstration devices have been removed from display at DNA Stores. Devices may be demonstrated at the request of customers and cleaned carefully after the demonstration. We accept payment by card only.
We have also supplied our stores with UV disinfection equipment. The equipment are used to disinfect customer devices in order to ensure their safe handling.3.3 Have DNA Stores taken other precautions?
When queueing to DNA Stores located in shopping centres, we ask that customers queue outside the store. Customers are notified of the precautions taken at DNA Stores with announcements displayed at the stores. We are continuously monitoring new official guidelines and will take further action as needed.
3.4 Are DNA Stores and service points capable of assisting with repairing devices?
We will continue to help customers in problems related to devices at all our stores. As our stores do not possess the capacity for actual repairs, possible measures are limited to solving software-related problems. In many cases, however, help can be arranged and the device fixed without a need to send it out for repairs.
3.5 Can customers continue to bring devices in for repairs in person?
Devices can still be brought in to our stores, from where they are delivered to official repair services.
3.6 Can I send a device in by mail if I am unable to visit a store in person?
Devices can also be mailed to our repair services. For instructions (in Finnish), visit the DNA Support Forum at https://www.dna.fi/tuki-huolto. Before mailing in your device, we recommend that you call the manufacturer’s support hotline as in many cases, the problem can be solved with the help of an expert over the phone, avoiding unnecessary effort.
3.7 How quickly can devices be repaired compared to normal conditions?
As of now, our repair services are not experiencing delays caused by COVID-19. The situation may change suddenly due to cases of illness or quarantines, for example.
3.8 If my digital device breaks down while in isolation, is my digital life over?
We will do our best to ensure that this does not happen. We will maintain our readiness to assist with repairs of devices and, as mentioned, phone manufacturers’ support hotlines will also provide assistance. Our customer service channels and DNA Stores will assist in problems with DNA’s own equipment (such as broadband modems).
Close -
4. Preparedness for network maintenance under exceptional circumstances
4.1 How does DNA ensure the operational reliability and security of maintenance and supply of its networks?
DNA has a separate contingency plan to secure the continuity of its business. Due to the coronavirus, management and monitoring of networks at DNA has been physically decentralised to different locations to ensure operational reliability even if the epidemic worsens. Operation employees have been instructed to work remotely to avoid infecting each other. Network management, maintenance and operation can largely be implemented via a remote connection. No impacts on the production of continuous services are currently expected.
4.2 How will DNA’s technicians work during the COVID-19 epidemic? Will technicians visit customers in the event of network problems?
DNA’s and its partners’ technicians will check before entering the premises whether the customer is quarantined or diagnosed with the coronavirus. If this the case, the visit is cancelled. Technicians also have separate instructions for visiting customers who belong to an at-risk group.
Close -
5. Network capacity
5.1 Can DNA’s networks withstand the increased traffic due to the coronavirus situation?
Yes they can. Usually, the most data is used in the evenings, between about 8 and 10 pm. However, the increase in data volumes seen now has occurred at other times, or more evenly throughout the day. Plenty of capacity has been reserved in DNA’s network, as determinations of capacity are always done according to the most congested peak times. DNA’s networks have already been prepared for the predicted growth in data volumes over the next few years, so the increase in usage now will not cause an overload.
5.2 Can the increased volume of calls put enough strain on the server to cause congestion?
Plenty of capacity has been reserved in DNA’s network for phone traffic, as determinations of capacity are always cross-checked and measured according to the most congested peak times. DNA’s phone network is also protected from overload, and the first effect of congestion visible to customers would be that the call attempt would fail.
5.3 How much increase in the volume of data are DNA’s servers capable of handling?
The mobile network transmits most data used by DNA’s customers, and the network’s capacity is in the form of a shared resource that is used jointly by subscribers located in a given area. So far, increased usage has taken place mainly during the workday at times when the network has had a high volume of available capacity. This is because the “normal” peak hours are between 8 pm to 10 pm.
Close -
6. Changes in data and call volumes
6.1 How much has mobile data usage grown since mid-March from normal levels?
Depending on the time of day, the volumes of both mobile data and fixed network data have increased by tens of percent. Our networks have plenty of capacity for spikes in usages and will handle the increased traffic.
6.2 How much has the number of calls increased compared to normal?
Depending on the time of day, call volumes have increased by tens of percent. Our networks have plenty of capacity for spikes in usages and will handle the increased traffic.
Close