Paljonko on sopiva määrä ruutuaikaa

Paljonko on sopiva määrä ruutuaikaa

Välkkyvät ruudut vievät helposti lapset mukanaan – jos vanhemmat eivät ole tarkkana.

Ala-asteikäiset lapset ovat jo hyvin aktiivisia puhelimen käyttäjiä. Kahdeksalla kymmenestä on oma puhelin ja sitä käytetään monipuolisesti. Myös tabletit ovat pienten koululaisten aktiivikäytössä: jo 6–7-vuotiaista valtaosa käyttää tablettia ainakin jossain määrin. Kuusivuotiaista oma puhelin on 27 prosentilla lapsista, kahdeksanvuotiaista jo lähes kaikilla.

Viime vuosina varsinkin koululaisten nettivideoiden katsominen sekä sosiaalisen median käyttö ovat lisääntyneet roimasti. Nettisurffailun lisäksi lapset katsovat myös televisiota ja pelaavat konsolipelejä. Erilaisten ruutujen ääressä tuleekin siis istuttua pahimmassa tapauksessa useita tunteja päivässä. Netissä surffailu tai tietokonepelien pelaaminen ei ole pelkästään huono asia. Nettiä voidaan käyttää apuna koulutyössä ja harrastuksissa, pelaaminen taas kehittää lapsen ongelmanratkaisukykyä ja visuaalista älyä. Tärkeää on kuitenkin miettiä, mistä kaikesta muusta ruudun ääressä istuminen on pois. Lapsella tulee olla aikaa myös leikkiä, liikkua ja levätä.

Päivittäisen ruutuajan määrästä on hyvä keskustella yhdessä ja sopia laitteiden käytölle rajat. Suositusten mukaan lapsen tulisi viettää ruutujen ääressä enintään kaksi tuntia päivässä. Hyvä perussääntö on, että lapsen päivään tulisi kuulua ainakin yhtä paljon liikuntaa kuin ruutuaikaa.

Muistilista vanhemmille:

  • Tutustu internetin, pelien ja sosiaalisen median maailmaan yhdessä lapsesi kanssa. Pidä itsesi kartalla siitä, mitä lapsesi ruudulta katsoo.
  • Pilko lapsesi päivittäistä ruutuaikaa osiin. Yhteensä ruutuaikaa ei pitäisi olla yli kahta tuntia päivässä.
  • Lapsi ei itse pysty valvomaan käyttämäänsä aikaa. Laita munakello pirisemään sen merkiksi, että ruutuaika päättyy.
  • Tarkista, missä asennossa lapsi touhuaa tabletilla tai kannettavalla. Opasta ergonomiasta.
  • Säädä näytöt himmeämmälle, jotta valoärsytys vähenee. Myös äänenvoimakkuutta on hyvä madaltaa.
  • Sulje lapsesi digihäly hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
  • Toimi itse esimerkkinä.

Lähteet: DNA:n koululaistutkimus 2015, liikkuvakoulu.fi ja neuvokasperhe.fi