Teemu, palvelupäällikkö

Toimin DNA:n merkittävimpien yritysasiakkaiden nimettynä palvelupäällikkönä. Vastaan siis siitä, että toimintamme on laadukasta ja täytämme asiakkaillemme annetut lupaukset sopimusvelvoitteiden mukaisesti. Samalla toimin palvelupäälliköiden ryhmänvetäjänä.

Alalla on tullut vierähtäneeksi vuosi jos toinenkin. Aloitin vuonna 1999 Porin puhelimessa, joka erinäisten yritysjärjestelyjen kautta on nyt osa DNA:ta. Epäilen, että työnkuvia minulla on ollut eniten kaikista. Aloitin asentajana radio- ja siirtoverkoissa, minkä jälkeen olen toiminut esimerkiksi asiantuntijatehtävissä tekniikassa, projektipäällikkönä yritysasiakastoimituksissa ja nyt palvelupäällikkönä. Eri toimenkuvissa hankittu kokemus on auttanut minua kasvattamaan laaja-alaisen tietotaidon monelta eri tekniikan osa-alueelta.

Työssäni nautin erityisesti sen nopeatempoisuudesta ja hektisyydestä. Tunnen onnistuneeni, kun eteeni tulee kiperä tilanne ja onnistumme ratkaisemaan sen mahdollisimman nopeasti. Lisäksi on kannustavaa, että pystymme oikeasti vaikuttamaan moneenkin asiaan asiakkailta tulevien palautteiden perusteella – asiakkaillehan tätä työtä teemme.

Työpaikkana DNA on reilu ja edistyksellinen. DNA tukee nykyaikaista tapaa tehdä työtä ja antaa siihen sopivat työkalut käytettäväksi. Kolmella sanalla kuvailisin: mukautuva, nykyaikainen ja huomioonottava. Myös arvomme ovat hyvin konkreettisesti läsnä toiminnassamme. Asiat pyritään ratkomaan turhaa viipyilemättä ja ilman, että asiaa kierrellään ja kaarrellaan kuin kissa kuuman puurokattilan ympärillä. Lisäksi kannatan ehdotonta avoimuutta ja rehellisyyttä – nämä vievät varmasti pisimmälle ja auttavat voittamaan asiakkaan luottamuksen.

Esimiehenä DNA:lla haluan olla helposti lähestyttävä, sosiaalinen, joustava ja tasapuolinen. Mielestäni esimiehen tulee edustaa tiimiään ja sen mielipiteitä sekä kehittää toimintaa jatkuvasti eteenpäin. Asiantuntijat eivät sinänsä kaipaa arkipäiväisessä työssään juuri työnjohtajaa, vaan kyse on enemmän esimiehestä, joka asettaa tavoitteet, seuraa niiden kehitystä ja huolehtii yhteisistä asioista. Tärkeää on kuunnella jatkuvasti tiimin jäsenten mielipiteitä ja ehdotuksia.

Joskus palvelupäällikön on vaikea irtaantua roolistaan työajan ulkopuolella, koska yhteydenotot eivät tule kello kaulassa. Tärkeää on kuitenkin vapauttaa ajatukset muihinkin asioihin. Näihin minulla kuuluvat perhe ja hyvät ystävät. Vapaa-ajastani uhraan tietysti aikaa myös urheilulle, kuten jääkiekolle, sählylle ja vasta aloittamalleni golfille.