Oma DNA -mobiilisovelluksen saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma DNA -mobiilisovelluksen saavutettavuutta. Palvelua koskee Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että lain piiriin kuuluvien verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Seloste on laadittu 27.6.2025.
Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.
Palvelun saavutettavuuden tila
Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.
Ei-saavutettava sisältö
Palvelussa saattaa olla PDF-tiedostoja, jotka eivät ole kaikilta osin saavutettavia.
- Ruudunlukuohjelmat ja muut apuvälineet voivat jättää huomiotta joitakin tärkeitä tietoja asiasisällöstä, koska kaikkien kenttien teknisiä nimiä ei ole välttämättä määritelty oikein. (WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet)
-
Ruudunlukuohjelmat saattavat lukea joitain näkymiä epäloogisessa järjestyksessä. (WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys)
-
Puhelimilla sovellus toimii vain pystyasennossa. Vaakasuuntainen näyttötila toimii tableteissa. (WCAG 1.3.4 Asento)
-
Joissain tekstinsyöttökentissä virhetilanteet ilmaistaan ainoastaan värillä, joten tieto virhetilanteesta ei välttämättä välity kaikille käyttäjille tai apuvälineille. (WCAG 1.4.1 Värien käyttö)
-
Kaikkia toimintoja ei voida käyttää tai suorittaa näppäimistöä käyttäen. Kaikkia palvelussa olevia linkkejä ei ole mahdollista avata apuvälineillä. (WCAG 2.1.1 Näppäimistö)
-
Kaikki palvelun antamat virheviestit eivät ole saavutettavia. Osa virheviesteistä katoaa näkyvistä automaattisesti. (WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus, WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit)
-
Näppäimistön käyttäjät saattavat kokea kohdistusjärjestyksen jossain tapauksissa epäloogisena. (WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys)
-
Näppäimistön käyttäjillä voi olla joissain tilanteissa vaikeuksia löytää kursorin sijainti, koska alustan määrittelemissä väreissä voi olla riittämätön kontrasti. (WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus)
-
Palvelusta uloskirjautumista laitetta ravistamalla ei voi asettaa pois päältä. (WCAG 2.5.4 Käyttö liikkeen avulla)
-
Kaiken sisällön kieltä ei ole määritelty. (WCAG 3.1.2 Osien kieli)
-
Suurin osa tekstinsyöttökentistä ei tarjoa tietoa virhetilanteista. (WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen, WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus)
Kolmansien osapuolten palvelut
Osana Oma DNA -mobiilisovellusta käytämme muun muassa alla kuvattuja kolmansien osapuolten palveluita.
- Mopinion: Mopinionia käytetään sovelluksessa olevien palautekyselyiden toteuttamisessa.
Mopinion saavutettavuusseloste - Boost.ai: Sovelluksessa oleva chatbot on toteutettu Boost.ai:lla.
Boost.ai saavutettavuusseloste - Adobe Campaign Classic: Osa sovelluksessa olevista markkinointiviestien näkymistä on toteutettu Adobe Campaign Classicilla.
Adobe Campaign Classic saavutettavuusseloste - Paytrail: Paytrailia hyödynnetään sovelluksen kautta maksettavien laskujen maksutapahtumissa.
Paytrail saavutettavuusseloste - Signicat: Sovelluksen vahva tunnistautuminen hyödyntää Signicatia.
Signicat saavutettavuusseloste - EPREL (European Product Registry for Energy Labelling): Tuotetietojen yhteydessä olevat energiamerkinnät tulevat EPREL:ltä.
EPREL saavutettavuusseloste
Anna palautetta saavutettavuudesta tai pyydä lisätietoja
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, voit lähettää palautetta meille palautelomakkeen kautta. Vastaamme palautteeseen 14 päivän sisällä.
Valvontaviranomainen
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintäviraston digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontaan. Liikenne- ja viestintäviraston digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnan saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
Vaihteen puhelinnumero 029 534 5000