Työmme tietoturvan eteen
Haluamme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia tekemällä päivittäin töitä vahvan tietoturvan eteen.
35 000 000
Torjuttua huijausta v. 2021–2024
Torjuimme vuosina 2021–2024 yhteensä jopa 35 miljoonaa huijauspuhelua ja tekstiviestiä. DNA tekee jatkuvasti aktiivista torjuntatyötä muiden operaattoreiden sekä Traficomin kanssa. Haluamme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia tekemällä töitä vahvan tietoturvan ja tietosuojan eteen.
73 %
Pitää tietoturvasta huolehtimista tärkeänä
Digitaalinen elämä -tutkimukseen* vastanneista suomalaisista 73 prosenttia pitää tietoturva-asioista huolehtimista tärkeänä. Meidän mielestämme luvun pitäisi olla 100 prosenttia, siksi jaamme tietotaitoa aiheesta.
2024
Entistä paremmat työkalut
Käytössä olevien suodatussääntöjen lisäksi Traficomin tuoreiden määräysten perusteella tekstiviestiliikennettä suodatetaan aiempaa tehokkaammin vuoden 2024 alusta alkaen. Teknisen suodatuksen lisäksi jokainen käyttäjä osallistuu omalla toiminnallaan huijausten torjuntaan.
Miksi luotettava tietosuoja ja varma tietoturva ovat DNA:lle ehdottoman tärkeitä?
Tietosuoja ja tietoturva kulkevat käsikädessä. Vain suojaamalla oman toimintamme voimme taata luotettavat palvelut myös asiakkaillemme. Haluamme toimia vastuullisesti ja pitää asiakkaidemme turvallisuudesta huolta, ja siksi kehitämme jatkuvasti vankempaa tietoturvakulttuuria.
Korkea tietoturva on toimintamme perusedellytys, ja hyvän tietoturvakulttuurin ylläpitäminen on meille ensiarvoisen tärkeää. DNA:n tietoturvallisuuden päämäärä on suojata menestyksemme kriittisiä edellytyksiä eli asiakkaita, henkilöstöä, mainetta, tavara- ja tuotemerkkiä sekä palveluiden laatua.
Näin ohjaamme toimintaamme
DNA ylläpitää tietoturvan ja tietosuojan korkeaa tasoa sekä -kulttuuria kaikessa liiketoimintaan liittyvän tiedon käsittelyssä. Toimintaamme ohjaavat
- lait, asetukset, viranomaismääräykset
- tietosuojapolitiikka ja omat ohjeistuksemme
- parhaat käytänteet
- DNA:n tekoälyn eettiset periaatteet
Koulutamme lisäksi jatkuvasti henkilöstöämme. Meillä on useita koulutuksia, joista osa on Telenor-konsernin työntekijöille yhteisiä ja osa DNA:lle kohdennettuja. Osa koulutuksisista on kaikille pakollisia, ja osa lisäkoulutuksia eri tehtävien asiantuntijoillemme.
Tavoitteet
DNA mittaa onnistumistaan Turvallisen datan käytön varmistajana sen kautta, kuinka hyvin se pystyy pitämään henkilöstönsä tietoisena heidän tietoturvavastuustaan osana DNA:ta. DNA kouluttaa ja uudelleen kouluttaa vuosittain määritetylle henkilöstölle heidän työnkuvaansa vastaavan tietoturvakoulutuksen. DNA onnistui tehtävässään myös vuonna 2023 kouluttaen asiakasrajapinnan työntekijät.
Tietosi ovat meillä suojassa
Suojaamme asiakkaidemme tietoja kaikessa toiminnassamme ja tiedotamme oleellisista tietoturvan asioista esimerkiksi yleisissä tiedotteissamme, asiakaskohtaisesti ja näillä sivuilla. Kerromme mielellämme tietosuojan ja tiedonkeruun käytännöistämme. Tietosuojaselosteessamme kerromme mm.
- Käytännöistä, joita me DNA:lla noudatamme asiakkaidemme, palveluidemme käyttäjien ja muiden rekisteröityjen yksityisyyden suojan ja viestinnän luottamuksellisuuden varmistamiseksi
- Mitä henkilö- ja muita tietoja keräämme
- Miten ja millä perusteilla käsittelemme näitä tietoja
- Mikä vaikuttaa tietojen säilytysaikaan ja kenelle DNA voi luovuttaa henkilötietoja
- Rekisteröityjen oikeuksista
Tietosuojasta huolehtiminen on osa perusarkea
Jokaisen digipalveluiden käyttäjän on hyvä tuntea sähköisten palveluiden tietosuojan perusteet. Kerromme mielellämme siitä, kuinka jokainen voi hallita itsestään ja omista palveluiden käyttötavoistaan tallentuvia tietoja sekä huolehtia siitä, etteivät tietojen kalastelijat pääse murtautumaan omiin palveluihin.
DNA:n keräämät tiedot ja niiden hallinta
Kerromme mielellämme mitä tietoja sinusta keräämme, mihin tarkoituksiin niitä käytämme, ja miten voit itse niitä tietoja hallita.
Evästeet
Eväste eli cookie on anonyymi tunniste, joiden avulla voimme kerätä tietoa esimerkiksi siitä, miten, milloin ja millä selaimella palveluitamme käytetään ja minkä tuotteiden tietoja klikataan eniten.
Asiakasviestintä ja markkinointikäytäntö
Haluamme palvella asiakkaitamme monipuolisesti ja yksilöllisesti myös digitaalisissa kanavissa.
Yritysasiakkaan ja yrityspalveluiden käyttäjän tietosuoja
Yritysasiakkaiden tietoja kerätään DNA:n järjestelmiin esimerkiksi palveluiden toimittamista ja ylläpitoa varten. Yrityspalveluiden käyttäjiä ovat ne henkilöt, joiden yritysasiakas on ilmoittanut käyttävän niitä palveluita, joita DNA yritykseen toimittaa. Käyttäjistä kerätään yrityksen ilmoittamaa tietoa, kuten esimerkiksi se, että hoitaako kyseinen henkilö yrityksessä DNA:n liittymäasioita, eli onko hän yrityksen DNA-yhteyshenkilö.
Kyberturvallisuuskeskuksen tiedotteita
kyberturvallisuuskeskus.fi RSS
Ivanti Connect Secure -haavoittuvuuden hyväksikäyttöä havaittu vanhemmissa versioissa 03.04.2025 17:24
Kuberneteksen ingress-nginx controller -komponentissa useita haavoittuvuuksia 25.03.2025 08:50
Vakava haavoittuvuus Palo Alton PAN-OS järjestelmässä 14.02.2025 10:43
Kriittisiä haavoittuvuuksia Ivanti Connect Secure ja Ivanti Policy Secure 12.02.2025 10:55
Since early 2020, the number of scam calls and messages rose sharply in Finland. As a telecommunication operator we feel that we have a specific responsibility to inform our customers what to do should they receive them.
Some scam messages also appeared to have been sent by DNA, so we wanted to remind our customers of the fact that DNA never asks the customers to fill in missing personal data. The scam email sent in DNA’s name could also be identified as a scam because the sender’s email address was not DNA’s. Some messages asked the receiver to open a message they could listen to. We have also organised mandatory training for our personnel on topics such as identification of scam messages.
DNA works in active cooperation with other operators as well as the Finnish Communications Regulatory Authority to enable detection of scam calls before they reach our customers.
Read more in Finnish: https://www.dna.fi/blogi/-/blogs/pelkaatko-vastata-puhelimeen-huijarien-vuoksi-nain-varaudut-huijauspuheluihin-
Mobile ID makes authentication more secure
The “Mobiilivarmenne” mobile ID is an authentication method developed by the Finnish operators DNA, Elisa and Telia. It is a domestic alternative for identification by means other than bank or social network IDs. Reliability is a key benefit of the method, because the mobile ID is not linked to the user’s bank accounts or user profiles. Mobile authentication meets the needs of our digital society and effectively protects the user’s personal data from phishing.
Authentication with the mobile ID is based on the user’s phone number and facial recognition, fingerprint or PIN code. The mobile ID can be used as an authentication method for electronic signatures, communicating with the authorities or starting a business.
The renewed authentication method was piloted in the operators’ own services during 2020 and customers can avail of it in 2021.
Read more in Finnish: https://www.dna.fi/mobiilivarmenne