Turvallisen datankäytön varmistaja
Haluamme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia tekemällä töitä
vahvan tietoturvan ja tietosuojan eteen.
Miksi luotettava tietosuoja ja varma tietoturva ovat DNA:lle ehdottoman tärkeitä?
Tietosuoja ja tietoturva kulkevat käsikädessä. Vain suojaamalla oman toimintamme voimme taata luotettavat palvelut myös asiakkaillemme. Haluamme toimia vastuullisesti ja pitää asiakkaidemme turvallisuudesta huolta, ja siksi kehitämme jatkuvasti vankempaa tietoturvakulttuuria.
Korkea tietoturva on toimintamme perusedellytys, ja hyvän tietoturvakulttuurin ylläpitäminen on meille ensiarvoisen tärkeää. DNA:n tietoturvallisuuden päämäärä on suojata menestyksemme kriittisiä edellytyksiä eli asiakkaita, henkilöstöä, mainetta, tavara- ja tuotemerkkiä sekä palveluiden laatua.
Näin ohjaamme toimintaamme
DNA ylläpitää tietoturvan ja tietosuojan korkeaa tasoa sekä -kulttuuria kaikessa liiketoimintaan liittyvän tiedon käsittelyssä. Toimintaamme ohjaavat
- lait, asetukset, viranomaismääräykset
- tietosuojapolitiikka ja omat ohjeistuksemme
- parhaat käytänteet
- DNA:n tekoälyn eettiset periaatteet
Koulutamme lisäksi jatkuvasti henkilöstöämme. Meillä on useita koulutuksia, joista osa on Telenor-konsernin työntekijöille yhteisiä ja osa DNA:lle kohdennettuja. Osa koulutuksisista on kaikille pakollisia, ja osa lisäkoulutuksia eri tehtävien asiantuntijoillemme.
Tavoitteet
DNA mittaa onnistumistaan Turvallisen datan käytön varmistajana sen kautta, kuinka hyvin se pystyy pitämään henkilöstönsä tietoisena heidän tietoturvavastuustaan osana DNA:ta. DNA kouluttaa ja uudelleen kouluttaa vuosittain määritetylle henkilöstölle heidän työnkuvaansa vastaavan tietoturvakoulutuksen. DNA onnistui tehtävässään myös vuonna 2023 kouluttaen asiakasrajapinnan työntekijät.
Esimerkkejä toimenpiteistämme
DNA ja 10 miljoonaa estettyä huijauspuhelua
Vuonna 2023 huijauspuhelut vaivasivat edelleen asiakkaitamme. DNA pystyi vuoden 2023 aikana yhdessä kumppaniensa avulla estämään yli 10 miljoonaa puhelua Suomeen soitettavia huijauspuheluita ja onnistuneita estotoimenpiteitä tehtiin myös tekstiviesteille. DNA tekee jatkuvasti aktiivista torjuntatyötä muiden operaattoreiden sekä Traficomin kanssa pitääkseen verkon puhtaana. Kehitämme kykyämme vastata uusiin haasteisiin vuonna 2024.
DNA ja tietoturvapalvelut
Kehitämme jatkuvasti yhteistyössä parhaiden toimijoiden kanssa tietoturvapalveluita kaikille asiakkaillemme. Meillä on palveluita omasta tietoturvastaan kiinnostuneille yksityishenkilöille, niille asiakkaille, jotka vastaavat omansa lisäksi perheenjäseniensä tietoturvallisuudesta sekä yritysasiakkaille, jotka huolehtivat myös liiketoimintansa, omien asiakkaidensa ja henkilökuntansa tietoturvasta. Tutustu palveluihimme.
Kyberturvallisuuskeskuksen tiedotteita
kyberturvallisuuskeskus.fi RSS
CUPS-tulostusjärjestelmän haavoittuvuudet mahdollistavat mielivaltaisen koodin suorittamisen 27.09.2024 14:38
Kriittisiä haavoittuvuuksia VMware vCenter Serverissä 18.09.2024 11:24
Red Hat OpenShift Container Platform 4: kriittisiä haavoittuvuuksia 17.09.2024 11:33
SonicWall SSLVPN haavoittuvuutta hyväksikäytetään aktiivisesti 09.09.2024 15:53
Since early 2020, the number of scam calls and messages rose sharply in Finland. As a telecommunication operator we feel that we have a specific responsibility to inform our customers what to do should they receive them.
Some scam messages also appeared to have been sent by DNA, so we wanted to remind our customers of the fact that DNA never asks the customers to fill in missing personal data. The scam email sent in DNA’s name could also be identified as a scam because the sender’s email address was not DNA’s. Some messages asked the receiver to open a message they could listen to. We have also organised mandatory training for our personnel on topics such as identification of scam messages.
DNA works in active cooperation with other operators as well as the Finnish Communications Regulatory Authority to enable detection of scam calls before they reach our customers.
Read more in Finnish: https://www.dna.fi/blogi/-/blogs/pelkaatko-vastata-puhelimeen-huijarien-vuoksi-nain-varaudut-huijauspuheluihin-
Mobile ID makes authentication more secure
The “Mobiilivarmenne” mobile ID is an authentication method developed by the Finnish operators DNA, Elisa and Telia. It is a domestic alternative for identification by means other than bank or social network IDs. Reliability is a key benefit of the method, because the mobile ID is not linked to the user’s bank accounts or user profiles. Mobile authentication meets the needs of our digital society and effectively protects the user’s personal data from phishing.
Authentication with the mobile ID is based on the user’s phone number and facial recognition, fingerprint or PIN code. The mobile ID can be used as an authentication method for electronic signatures, communicating with the authorities or starting a business.
The renewed authentication method was piloted in the operators’ own services during 2020 and customers can avail of it in 2021.
Read more in Finnish: https://www.dna.fi/mobiilivarmenne