Raportit ja esitykset

Toimitusjohtajan katsaus 

Toimitusjohtajan katsaus on julkaistu DNA Oyj:n puolivuotiskatsauksen yhteydessä, joka julkaistiin 18.7.2024.

Katsauskauden talousluvut osoittavat liiketoimintamme kehittyneen myönteisesti. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 5 % ja oli 539 miljoonaa euroa (513). Käyttökate kasvoi 11 % ja oli 209 miljoonaa euroa (189). Liiketulos kasvoi 18 % ja oli 109 miljoonaa euroa (93). Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi vertailukaudesta ja oli 2 788 000 liittymää (2 742 000), samalla kun liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi 19,1 euroon (17,8). Myös kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi vertailukaudesta ja oli 688 000 liittymää (659 000), samalla kun liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi 16,6 euroon (16,3). TV-liittymien määrä laski odotetusti.

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto oli kesäkuun päättyessä jo liki 98 %. Pitkään jatkunut verkon päivitystyö näkyy kasvaneina datanopeuksina myös 4G-palveluissa. Mobiiliverkkojen kehitys painottuu kuitenkin yhä enemmän juuri 5G-tekniikkaan, ja seuraavaksi markkinoille odotetaan myös ensimmäisiä 5.5G-pohjaisia palveluita.  DNA pilotoi 5.5G-tekniikkaa medialle jo viime vuoden lopulla saavuttaen kaupallisessa verkossaan jopa 10 gigan datanopeuden.  Keväällä DNA myös lanseerasi ensimmäisenä Suomessa kahden gigan laajakaistaliittymät kiinteässä laajakaistaverkossa, kaapelilaajakaistassa ja Ethernet-teknologiassa. Nopeudelle on tarvetta, sillä käytetyn datan määrät ovat jatkuvassa kasvussa.

Suomalaisten tietoturvataidossa on yhä petrattavaa. Vain 54 % suomalaisista kokee, että heillä on riittävästi tietoa tietoturvauhkista, kertoo teettämämme tuore tutkimus1). Toinen tutkimus2) kertoo, että suomalaiset yrityksetkin ovat varautuneet kyberuhkiin puutteellisesti. DNA:lla me näemme suomalaisen kyberresilienssin kasvattaminen yhteisenä haasteena meille kaikille. Kesäkuussa emoyhtiömme Telenor kertoikin perustavansa pohjoismaisen Telenor Cyberdefence -yrityksen. Tämä avaa mahdollisuuksia laajentaa kyberturvatarjontaamme entisestään. 

​​Olemme uudistaneet vuoden 2024 kuluessa aktiivisesti myös brändistrategiaamme. DNA on asennebrändi, joka uskaltaa haastaa, kokeilla ja välittää. Vahva brändi erottaa meidät myös kilpailijoistamme – onhan vahvan brändin tärkein tehtävä helpottaa valintapäätöstä ostotilanteessa. Olen varma, että brändimme keskeisin viesti, uskalla, tulee näkymään asiakkaillemme monella tapaa kuluvan vuoden aikana.

DNA on pitänyt touko–kesäkuussa laajasti esillä itsellenikin hyvin tärkeää aihetta, inhimillistä johtamista. Aihetta käsitteleviin podcast-jaksoihin olen kutsunut mukaan eri alojen huippuasiantuntijoita, jotka ovat jakaneet oivalluksiaan ja ajatuksiaan. Tavoitteena on ollut herättää yhteiskunnallista keskustelua ja edistää inhimillisempää johtamista kaikilla organisaatiotasoilla. Podcast-hanke heijastelee myös hienosti DNA:laista yrityskulttuuria, jonka keskiössä on työnantajalupauksemme inhimillisestä ja omanlaisesta DNA:sta.

DNA:n toimintaympäristön osalta on tärkeää huomioida, että Suomen talous on edelleen taantumassa, vaikka Suomen Pankki arvioi3) kesäkuisessa ennusteessaan, että luvassa on hidas virkoaminen. Inflaatio on hidastunut selvästi ja kotitalouksien ostovoiman parantuminen tukee yksityisen kulutuksen elpymistä. Samalla Ukrainassa ja Gazassa käytävät sodat aiheuttavat kuitenkin edelleen globaalia epävarmuutta, mikä heijastuu Suomeenkin. DNA on varautunut toiminnassaan maailmanpoliittisen tilanteen muutoksiin ja kasvaneiden levottomuuksien myötä lisääntyneisiin sabotaasi-, vaikuttamis- ja tietomurtoyrityksiin.

Jussi Tolvanen
toimitusjohtaja

1) Tutkimustiedote saatavilla: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=70352343
2) Tutkimustiedote saatavilla: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=70120505

3) Suomen Pankki 11.6.2024: Suomen talous virkoaa pienin askelin taantumasta. Saatavilla: https://www.suomenpankki.fi/fi/media-ja-julkaisut/tiedotteet/2024/suomen-talous-virkoaa-pienin-askelin-taantumasta/