Avaa nuorille netin pelisääntöjä Digitaitojen pelikorteilla

Milloin some lisää hyvinvointia? Saavatko aikuiset seurata lasten puhelimen käyttöä? Digilaitteiden fiksusta käytöstä
tulee puhua. Siksi DNA ja Plan International Suomi tarjoavat kouluihin pelikortit, jotka auttavat nuoria pohtimaan digielämän iloja ja haasteita.

Digitaidot tuovat turvaa

68 %

yläkouluikäisten vanhemmista kokee, että digisisällöt koukuttavat lasta liikaa.

Lähde: DNA:n Koululaistutkimus 2024

Yli 60 %

lasten vanhemmista kaipaa lapsille suunnattua materiaalia fiksusta ja turvallisesta älylaitteiden käytöstä.

Lähde: DNA:n koululaistutkimus 2024

54 % 

16–24-vuotiaista kokee, että jatkuva digilaitteiden käyttö haittaa heidän keskittymiskykyään.

Lähde: DNA:n Digitaalinen Elämä -tutkimus 2024

Digitaitojen pelikorteista tukea digiarjessa suunnistamiseen

Digilaitteiden käyttö on merkittävä osa nuorten arkea. Vaikka nämä mahdollistavat paljon hyviä asioita, liittyy näiden käyttöön myös haittapuolia.
 
Tämän vuoksi on tärkeää huolehtia siitä, että nuorilla on riittävät taidot digilaitteiden turvalliseen ja fiksuun käyttöön. Nuorten digitaitojen osaamistaso kuitenkin vaihtelee, ja siksi on tärkeää tarjota heille tukea digiarjessa suunnistamiseen. DNA:n ja Plan International Suomen pelikortit ovat oivallinen työkalu digitaitojen harjoitteluun myös kouluissa - ja miksi ei muissakin yhteyksissä nuorten kanssa.

 

Perinteinen korttipakka keskusteluun kannustavilla digiaiheisilla kysymyksillä

Vastauksia kysymyksiin voi miettiä minkä tahansa korttipelin ohessa tai vaihtoehtoisesti kortteja voi käyttää keskustelukortteina.
Korttipakalla voi myös pelata niin, että pelaajat nostava pakasta yksitellen kortin ja jokaisesta vastauksesta saa pisteen.

Jokainen korttipakan maa edustaa yhtä digitaalisuuteen liittyvää teemaa. Korttipakan sisältö on teemoiteltu seuraavasti:

Hertta: Digihyvinvointi ja ympäristö
Pata: Pelisäännöt netissä
Ruutu: Digitaidot
Risti: Tietoturva


Digitaitojen pelikortit tukevat monia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ja soveltuvat monien eri oppiaineiden opetukseen. Kortit on tarkoitettu erityisesti yläasteen perusopetukseen ja toisen asteen opetukseen. Kortit ovat selkokielisiä.

Hei opettaja, haluaisitko kortit käyttöösi? 

Tutustu myös näihin artikkeleihin:

Älylaitteiden käytön rajoittaminen on taito, jota lapsi ja vanhemmat voivat opetella yhdessä

Lapsia ja nuoria kiehtoo älylaitteissa samat asiat kuin aikuisiakin: muiden kanssa kommunikointi, sosiaalinen elämä ja laitteiden tuoma nopea mielihyvä. Jos aikuisen on vaikea irrottautua laitteiden parista, on se yleensä lapselle vielä vaikeampaa.

Digilaitteeton aika on hyväksi lapsen kehitykselle ja kasvulle

Vanhempien tehtävä on varmistaa lapselle turvallinen kasvuympäristö – myös digimaailmassa. Lapsilla on monia kehitysvaiheita yhtä aikaa meneillään, minkä vuoksi älylaitteiden oikeanlaiseen käyttöön on hyvä kiinnittää erityishuomiota.

Ruutuaika ja muut huolenaiheet. Lue asiantuntijoiden vinkit!

DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta selviää, että noin 60 prosenttia vanhemmista kaipaa vinkkejä lapsensa puhelimen käyttöön. Neuvoja kaivataan erityisesti älylaitteiden yhteisten pelisääntöjen ja rajoitusten asettamiseen. 

Puhelinparkki helpottaa ruutuajan vähentämistä

Puhelimet voi asettaa ruuduttomaksi ajaksi DNA:n ja Suojellaan Lapsia ry:n tarjoamaan Puhelinparkkiin. Tilaa omasi maksutta!