DNA sijoituskohteena

Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta inspiroivampaa, tuottavampaa ja viihdyttävämpää

DNA palvelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita. Vuonna 2015 kuluttajaliiketoiminnan osuus liikevaihdosta oli 72 prosenttia ja yritysliiketoiminnan osuus oli 28 prosenttia. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet sekä kuluttajille että yrityksille – selkeästi, kustannustehokkaasti ja helposti.

DNA tarjoaa yksityisasiakkailleen monipuolisia palveluja yhteydenpitoon ja viihteeseen: älypuhelimet, tabletit ja tarvikkeet, puhepalvelut matkaviestin- ja kiinteässä verkossa, laajakaistapalvelut matkaviestin- ja kiinteässä verkossa sekä monipuoliset viihdepalvelut kaapeli-, antenni- ja laajakaistaverkoissa. Kasvumahdollisuuksia kuluttajaliiketoiminnallemme luovat esimerkiksi verkkoon kytkettyjen laitteiden määrän kasvu ja tämän myötä mobiilidatan käytön räjähdysmäinen kasvu sekä modernien viihdepalveluiden kasvava suosio.

Yrityksille DNA tarjoaa helposti käyttöönotettavia, turvallisia ja laadukkaita viestintä- ja asiakasverkkopalveluja – tavoitteenaan auttaa asiakkaita menestymään tuottavuutta parantavilla ICT-palveluilla. DNA:n tarjoama yritysasiakkailleen koostuu matkaviestinnän puhe- ja datapalveluista ja kiinteän verkon puhepalveluista sekä mobiililaajakaistapalveluista ja kiinteän datan verkottamispalveluista.  DNA tarjoaa myös luotettavat, kattavat ja nopeat yhteydet päätelaitteesta runkoverkkoon sekä edelleen asiakkaan IoT-palveluun. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. Teollinen internet on osa uutta digitalisaation muutosaaltoa, jonka ytimessä ovat yhä älykkäämmät, verkkoon kytketyt tuotteet ja palvelut, jotka tuottavat ajantasaista tietoa niiden tilasta ja ominaisuuksista.

DNA:n vahvuudet

  • Suomen tietoliikennemarkkina on vakaa ja houkutteleva markkina, jossa on kolme vahvaa operaattoria.
  • DNA:n matkaviestin- ja kiinteän verkon infrastruktuuri on huippuluokkaa.
  • DNA:lla on kilpailukykyinen palvelutarjoama, laajin operaattorijakeluverkko ja tyytyväiset asiakkaat.
  • DNA:lla on vahva markkina-asema, joka on parantunut viime vuosina erityisesti kasvavilla markkinoilla: matkaviestinpalveluissa ja kaapelitelevisiossa.
  • DNA:n liikevaihto on kasvussa – erityisesti palveluliikevaihdon osalta. Myös DNA:n kannattavuus on kehittynyt myönteisesti.
  • Vahva, kokenut ja DNA:n uudistajana ansioitunut johtoryhmä.

DNA:n keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

  • Markkinoiden keskiarvoa nopeampi liikevaihdon kasvu
  • Käyttökateprosentti vähintään 30 prosenttia
  • Operatiiviset investoinnit alle 15 prosenttia liikevaihdosta (pois lukien mahdolliset taajuusalueiden toimilupia koskevat maksut)
  • Nettovelan suhde käyttökatteeseen alle 2,0, joka voi väliaikaisesti ylittyä, jos DNA:lle tarjoutuu mahdollisuus tehdä houkuttelevia täydentäviä yrityskauppoja nykyisillä markkinoillaan

Avainlukuja

  2015 2014 2013
Liikevaihto, milj. euroa 828,8 831,5 765,1
Käyttökate, milj. euroa 227,7 202,2 189,4
- osuus liikevaihdosta, % 27,5  24,3  24,8
Liiketulos, milj. euroa 73,1 25,6 42,3
- osuus liikevaihdosta, % 8,8  3,1  5,5 
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % 7,6 2,8 5,3
Oman pääoman tuotto (ROE), % 9,7 2,4 5,2
Korollinen nettovelka/käyttökate 1,81 2,37 1,72
Omavaraisuusaste, % 44,1 41,4 49,4
Henkilöstön määrä 31.12. 1 672 1 748 1 563