Tutustu DNA:n tarinaan

Osa historiaa, katse tulevaisuudessa.

2001 Kaiken alku

DNA aloittaa matkapuhelinoperaattorina.

Vuonna 1999 perustetaan Finnet-ryhmän puhelinyhtiöiden laajentamiseksi kolme matkaviestinnän yhteistyöyhtiötä. Näistä syntyy eri vaiheiden kautta konsernin matkaviestinliiketoiminnan yhtiö DNA Finland Oy. Omistajina on alkuvaiheessa noin 40 suomalaista puhelinyhtiötä. Valmistelut uuden valtakunnallisen matkapuhelinpalvelun avaamiseksi tehdään vuoden 2000 aikana. Verkko avataan ja DNA-liittymien myynti alkaa helmikuun 2001 alussa.

2002 Miljardi käyttäjää

Maailmassa on arviolta miljardi matkapuhelimen käyttäjää.

Cannesissa pidettävässä matkapuhelinalan maailmankongressissa puhutaan kuvaviesteistä kuumana aiheena.

STT:n uutinen vuodelta 2002 opastaa: ”Multimediaviestintä on tekstiviestien seuraava kehitysaskel. MMS mahdollistaa tekstistä, äänestä, grafiikasta, kuvista ja videoista koostuvien viestien lähettämisen ja vastaanottamisen.”

2004 Mainoskampanja

DNA:n mainoskampanja alkaa.

Yhdessä kampanjan mainoksista naapuri ostaa pihallensa 500 puutarhatonttua ja toteaa lakonisesti niiden kalliiseen hintaan, että elämä on. Lause tekee DNA:n kuuluisaksi ympäri Suomen.

Kampanjat ovat saaneet useita palkintoja alan kilpailuissa.

2007 Liiketoimintojen yhdistäminen

Nykyinen DNA-konserni aloittaa toimintansa, kun DNA:n ja kuuden puhelinyhtiön liikennetoiminnat yhdistetään. Mukana ovat Päijät-Hämeen Puhelin, Oulun Puhelin, Lännen Puhelin, Kuopion Puhelin Satakunnan Puhelin ja Lohjan Puhelin. Suomessa siirrytään digitaaliseen televisioon.
Apple tuo markkinoille kosketusnäytöllisen iPhonen.

2010 Welho

DNA ostaa Welhon, Suomen suurimman kaapelitelevisio-operaattorin.

2011 4G-verkon rakentaminen alkaa

Vuosi 2011 Suomessa on älypuhelimiin siirtymisen aikaa. Tiedonsiirrossa edetään harppauksin, kun 3G-verkkoa nopeampaa 4G-verkkoa aletaan rakentaa. ”4G:ssä todelliset tiedonsiirtonopeudet ovat jopa parempia kuin edelleen paljon käytetyssä, kiinteään puhelinkupariverkkoon perustuvassa ADSL –laajakaistassa”, Yle uutisoi elokuussa 2011.

DNA ostaa yritysasiakkaille tietoliikennepalveluita tarjoavan Forte Netservice Oy:n.

2013 DNA ostaa Plus TV:n

DNA välittää ainoana televisiotoimijana HD-kanavia antenniverkossa.

DNA:n ostaessa Plus TV:n myös sen 220 000 asiakastaloutta saavat DNA:n HD-kanavat.

2014 Suomen Yhteisverkko

DNA ostaa TDC:n Suomen yhtiöt ja saa siten entistä merkittävämmän roolin tietoliikennepalveluiden tarjoajana yrityksille.

DNA on mukana perustamassa Suomen Yhteisverkkoa, joka luo paremman kuuluvuusalueen mobiililaajakaista- ja puhepalveluille Pohjois- ja Itä-Suomessa. Älypuhelimet alkavat olla arkipäivää: älypuhelinten osuus suomalaisten käyttämistä matkapuhelimista on 60 prosenttia.

2015 Yksi brändi

DNA:n kaikki liiketoiminnat yhdistetään yhden brändin alle.

2016 Pörssilistautuminen

DNA listautuu Helsingin pörssiin. DNA:n 4G-verkko tavoittaa vuoden lopussa jo 99,6 prosenttia Manner-Suomen väestöstä.  DNA lanseeraa uuden sukupolven valokuituverkon ja gigan laajakaistan.

2017 Tulevaisuus

DNA jatkaa oman alansa kotimaisena tiennäyttäjänä jonka palveluksessa työntekijät viihtyvät ja jonka asiakkaat ovat tyytyväisiä. Konsernin arvot nopeus, rohkeus ja mutkattomuus näkyvät paitsi asiakaskokemuksessa, niin myös työyhteisön sisällä. Yhtenä osoituksena hyvästä työkulttuurista DNA:lle myönnetään lokakuussa 2017 Great Place to Work –sertifikaatti.

Tule sinäkin meille työkaveriksi!