Dna.fi kirjautuneen asiakkaan palvelun saavutettavuusseloste

Dna.fi itsepalvelu on pääosin, mutta ei vielä kaikilta osiltaan saavutettava digitaalisten palvelujen tarjoamisesta asetetun lain (306/2019) mukaisesti. Arvio palvelun saavutettavuudesta perustuu DNA:n oman kehitysorganisaation arvioon ja lisäksi palvelun saavutettavuutta on arvioitu ulkoisen auditoijan toimesta. Palvelua ja sen toimintoja on mahdollista selailla ja käyttää näppäimistöllä ja tärkeä informaatio on pääosin saatavilla myös ruudunlukijaa käyttäen. Testauksessa on käytetty kaikkia yleisimpiä selaimia (Chrome, Safari, Edge, Firefox). Palvelun toimivuus on testattu VoiceOver -ruudunlukijalla ja lisäksi palvelua on testattu käyttäen Wave ja Axe DevTools -työkaluja. Saavutettavuudessa havaitut puutteet on kuvattu tässä selosteessa ja ne pyritään korjaamaan vuoden 2025 aikana.

Saavutettavuusseloste on laadittu 27.6.2025.

Saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

  • Kaikki palvelun antamat virheviestit eivät ole saavutettavia. Osa virheviesteistä katoaa näkyvistä liian nopeasti, ja tämän takia käyttäjä ei voi lukea viestin sisältöä rauhassa (WCAG 2.2.1)
  • Virheviestin sisältöä ei lueta automaattisesti ruudunlukijalla ja se on vaikea löytää sivulta. (WCAG 4.1.3, 1.3.2)

  • Palvelussa on lomakkeita ja yksittäisiä kenttiä, joilla käyttäjä voi päivittää esimerkiksi yhteystietojaan tai laskuasetuksiaan. Kentät antavat palautteen, jos käyttäjän syöttämä sisältö ei täytä vaatimuksia tai sisältöä puuttuu. Nämä palautteet eivät ole kaikilta osin saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Ruudunlukija ei kohdistu niihin kaikissa tapauksissa oikein, minkä seurauksena käyttäjän voi olla vaikea havaita missä kentässä tallentamisen estävä ongelma on. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)

  • Joillakin palvelun sivuilla otsikot eivät ole ohjelmallisesi saavutettavia. Otsikoiden hierarkia ei ole asetettu oikein, jolloin ruudunlukija ei siirry sisällöstä tai sisältöryhmästä toiseen helposti ymmärrettävällä tavalla. (WCAG 1.3.1)

  • Palvelu sisältää useita sellaisia listoja, joissa listalla olevien sisältöjen lukumäärällä on merkitystä. Palvelussa listataan esimerkiksi asiakkaan laskuja, laitteita ja tilauksia. Silmäilemällä käyttäjä voi havaita kuinka monta yksikköä kuhunkin ryhmään kuuluu, mutta tämä tieto ei ole saatavilla ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1)

Anna palautetta saavutettavuudesta tai pyydä lisätietoja

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, voit lähettää palautetta meille palautelomakkeen kautta. Vastaamme palautteeseen 14 päivän sisällä.

Valvontaviranomainen

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintäviraston digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontaan. Liikenne- ja viestintäviraston digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvonnan saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi 
saavutettavuus@traficom.fi
Vaihteen puhelinnumero 029 534 5000