Tillgänglighetsutlåtande för DNA Prepaid självbetjäningens

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för Prepaid självbetjäningens webbtjänst (prepaid.dna.fi). Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att webbplatser inom lagens tillämpningsområde ska vara tillgängliga.

Utlåtandet har upprättats 27.6.2025.

Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en extern expertorganisation.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven delvis.

Innehåll som inte är tillgängligt

  • Vissa delar av tjänsten uppfyller ännu inte alla tillgänglighetskrav.
  • Vissa icke-funktionella bilder saknar alternativtext. (WCAG 1.1.1 Icke-textinnehåll)
  • Vissa undermenyer har bristfälliga fältetiketter. Gäller menyerna: Inloggning utan identifier och Administrationsnummer och Säkerhetsnummer (WCAG 1.1.1 Icke-textinnehåll, WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner)
  • På grund av saknade rubriknivåer är det visuella innehållet inte logiskt i programmatisk läsning. Gäller menyerna: Inloggning utan identifiering och Turvallinen nettiselaus (WCAG 1.3.1 Information och relationer)
  • Kontrasten i felmeddelanden är något under rekommendationen (4,4 / rekommenderat 4,5). (WCAG 1.4.3 Kontrast)
  • Webbplatsen stöder minimihöjd i liggande mobilvy, men användbarheten försämras. (WCAG 1.4.10 Omflöde)
  • Webbplatsen tillåter tillräcklig tid att använda (1 timme), men saknar justerbar tidsinställning. (WCAG 2.2.1 Justerbar tid)
  • Visuellt presenterad information är inte alltid programmässigt kopplad till innehållet. (WCAG 1.3.1 Information och relationer, WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning)
  • DNA-logo högst upp på sidan saknar synlig tangentbordsfokus. (WCAG 2.4.7 Synligt fokus)
  • Vissa felmeddelanden behöver förtydligas. (WCAG 3.3.3 Förslag vid fel)

Tjänster från tredje part

Som en del av prepaid.dna.fi används följande tredjepartstjänster:

Ge respons på tillgängligheten eller be om mer information

Om du upptäcker problem med tillgängligheten i tjänsten kan du skicka respons till oss med responsformuläret. Vi svarar på responsen inom 14 dagar.

Tillsynsmyndighet

Om du inte är nöjd med det svar du fått eller inte har fått något svar alls på två veckor, kan du skicka respons till Transport- och kommunikationsverkets enhet för tillsyn över digital tillgänglighet. På webbplatsen tillganglighetskrav.fi, som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverkets enhet för tillsyn över digital tillgänglighet, finns information om hur du kan lämna in ett klagomål och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
Telefonnummer växeln 029 534 5000