Corporate responsibility at DNA

High-quality connections and devices, digital skills and inclusion are a necessity for both consumer and corporate customers in the digital world. That is why we want to do our part in promoting good customer care by adopting inclusive operating practices and by supporting those in need, among other things.
 
DNA’s responsibility strategy has four key areas: digital inclusion, being a great place to work, climate-friendly operations and good governance.

 

 

The four cornerstones of DNA's corporate responsibility work

Responsibility news from DNA

Tiesitkö, että suomalaiset lämmittävät asuntonsa trooppisen lämpimäksi?

Tuntuuko tutulta kotona: olo on tunkkainen, keskittyminen hyppii asiasta toiseen ja väsyttää pitkin päivää. Syy voi yksinkertaisesti olla liian korkeassa ja kuivassa sisäilmassa. Mehiläisen lääketieteellisenä johtajana pitkään toiminut Jarmo Karpakka suositteleekin lämmittämisen sijaan villasukkia silloin, kun varpaissa tuntuu liian kylmältä.

Tiesitkö, että suomalaiset lämmittävät asuntonsa trooppisen lämpimäksi? – Kun lasket lämpötilaa, terveys ja lämmityslasku kiittävät

Tuntuuko tutulta kotona: olo on tunkkainen, keskittyminen hyppii asiasta toiseen ja väsyttää pitkin päivää. Syy voi yksinkertaisesti olla liian korkeassa ja kuivassa sisäilmassa. Mehiläisen lääketieteellisenä johtajana pitkään toiminut Jarmo Karpakka suositteleekin lämmittämisen sijaan villasukkia silloin, kun varpaissa tuntuu liian kylmältä. 

Joudumme Suomessa lämmittämään kotiemme sisäilmaa suurimman osan vuodesta. 

Asumisterveysohjeen mukaan sopiva sisälämpötila on 21 astetta. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksenmukaan suomalaiskodeissa on kuitenkin 40 prosenttia ajasta yli 23 asteen lämpötila. 

Sisälämpömittari on luotettava tapa seurata lämpötilaa, mutta myös aistipohjaisuuden perusteella voi tehdä johtopäätöksiä. 

– Hyvä nyrkkisääntö itselläni on, että sisälämpötila on sopiva hyvinvoinnin näkökulmasta, kun pitää pukea ennemmin villapaitaa päälle ja villasukkaa jalkaan kuin joutua riisumaan. Liian kylmää tai vetoistakaan ei tosin saa olla, sanoo nykyään Mehiläisen Senior Medical Advisorina toimiva Jarmo Karpakka

Lämpötilan pitäminen sopivana kannattaakin useasta syystä. 

Korkea sisälämpötila lisää asumistyytymättömyyttä, väsymystä ja heikentää sekä oppimista että yleistä toimintakykyämme. Motivan mukaan lämpötilan lasku kolmella asteella 24:stä 21:teen vähentää usein sisäilmaoireita kolmanneksella ja olo muuttuu yleisesti virkeämmäksi. 

Sisälämpötilan optimoiminen sopivaksi säästää myös rahaa ja vähentää asumisen ilmastovaikutuksia. Molemmat asiat ovat suomalaisten mielessä, sillä DNA:n tuoreessa kyselytutkimuksessa kolme neljäsosaa kertoi olevansa kiinnostunut säästämään lämmityskuluissa ja peräti 80 prosenttia haluaa vähentää asumisensa ilmastovaikutuksia. 

Liian korkea lämpötila yksi syyllinen uniongelmiin 

Makuuhuoneessa lämpötilasuositus on vielä alempi, 18–20 astetta. 

– Oikeastaan unen merkitys meidän hyvinvoinnille ja terveydelle on vasta viime vuosina noussut siihen arvoon, joka sille kuuluu. Tässä huoneiston lämpötilalla on iso merkitys. Liian lämpimässä nukkuminen aiheuttaa univajetta, josta taas seuraa monenlaisia ongelmia ja haasteita, Karpakka pohtii. 

Hänen mukaansa unen laadun ja määrän heikentymisellä on paljon suoria vaikutuksia terveyteen. Esimerkiksi painonhallinta vaikeutuu ja ylipainosta seuraavat ongelmat ja terveysriskit kasvavat. 

On myös viitteitä, että viileässä nukkuminen aktivoi kehon ruskeaa rasvaa.
– En ole tosin vielä aivan vakuuttunut, että mikä se ihan oikea kliininen merkitys on ja missä lämpötilassa pitäisi nukkua, jotta rasva aktivoitusi. 

Kerrostalossakin voi pienillä toimilla vaikuttaa lämpötilaan 

DNA:n teettämä kyselytutkimus paljastaa, että yli puolella suomalaisista kerrostaloasujista on lämmitykseen liittyviä ongelmia. Lähes viidennes vastaajista kärsii liian kuumasta sisäilmasta. 

Kiinnittämällä huomiota muutamaan perusasiaan myös oman kerrostaloasunnon ilmanlaatuun voi vaikuttaa. Lämpötilan säätäminen sopivaksi on ensimmäinen asia. Lämpöä ei tosin kannata tiputtaa kertarysäyksellä, sillä keholla kestää hetken tottua viileämpään lämpötilaan. 

Lisäksi on tärkeää vaihtaa riittävän usein ilmansuodattimet ja -puhdistimet. Näin ulkoilmasta sisään tulevien haitallisten hiukkasten määrä ei sisäilmassa pääse kasvamaan. Lihaksille ja nivelille haasteita aiheuttavaa vetoisuuttaa voi taas vähentää uudistamalla ikkunatiivisteet. 

Makuuhuonetta voi viilentää myös tuulettamalla, mutta samalla huoneen lämmitykseen käytetty energia karkaa ulkoilmaan. Paras ja energiatehokkain vaihtoehto on älykäs lämmityksen ohjaus, jonka avulla makuuhuoneeseen voi säätää yöksi matalamman lämpötilan. Kesällä taas auringon heijastuslämpöä kannattaa blokata sälekaihtimilla tai hyvillä verhoilla, jottei lämpötila pääsisi nousemaan liikaa.   

– Pienillä teoilla voi vaikuttaa omaan vireystilaan ja asumisolosuhteiden terveellisyyteen paljon. Samalla lämpötilan laskeminen säästää rahaa, Jarmo Karpakka summaa. 

Lisää keskustelua aiheesta Wattisen Äly tuli taloon -podcastissa. Kuuntele!
Wattinen on DNA:n tarjoama palvelu kerrostalon energiatehokkaaseen ja asukaslähtöiseen lämmityksen hallintaan. 

Mietityttääkö palkka, kesätyöntekijä?

Palkkaus – samaan aikaan sekä puhututtava että vaiettu aihe, joka tuntuu hikoiluttavan kämmeniä ja tuottavan hankalia keskustelun aloituksia alasta tai työkokemuksesta riippumatta.

Mietityttääkö palkka, kesätyöntekijä? Tässä asiantuntijoiden vinkit!

Palkkaus – samaan aikaan sekä puhututtava että vaiettu aihe, joka tuntuu hikoiluttavan kämmeniä ja tuottavan hankalia keskustelun aloituksia alasta tai työkokemuksesta riippumatta. Vaikka kesätyöpaikan saaminen ja työkokemuksen karttuminen onkin jo sinällään hieno ja helpottavalta tuntuva juttu, voi työstä saatava korvaus jäädä monelle kysymysmerkiksi. Palkasta ei kuitenkaan kannata tehdä sen suurempaa mörköä, vaan ottaa asiasta ja omista oikeuksista rohkeasti selvää!

Tämän allekirjoittavat DNA:n rekrytointiasiantuntija Laura Frisk ja palkanlaskennan asiantuntija Mona Väisänen. Työuransa alkupuolella ahertavat kesätyöntekijät ovat DNA:lla tuttu näky, sillä tänäkin kesänä yrityksessä työskentelee yli sata kesätyöntekijää. Rekrytointialan asiantuntijana Frisk kuitenkin tunnistaa kesätyönhakijan kipuilun mitä tulee palkkakeskusteluun tai sen esiin nostamiseen:

”Mikäli palkkaus on epäselvä, kysymykset palkasta voi hyvin nostaa esille jo alkuvaiheessa, sitä ei pidä pelätä! Samoin voi kysyä ihan suoraan, mikä palkkaukseen vaikuttaa tai mistä palkka koostuu.”

Palkkauksen vastuut ja velvollisuudet

Kesätyöntekijän palkkaan vaikuttaa pääsääntöisesti toimiala, työn vaatimukset ja työkokemus. Työehtosopimuksesta on hyvä ottaa selvää, sillä se määrittää usein pohjan sille, millaista palkkaa työstä maksetaan. Lisäksi palkkaa voivat kerryttää myös erilaiset työstä maksettavat lisät sekä mahdolliset provisiot.

”Työpaikalta saatu palkkalaskelma on aina hyvä käydä läpi. Mikäli siinä ilmenee jotakin kysyttävää, kannustan jokaista kesätyöntekijää ottamaan yhteyttä henkilöstöosastoon tai esihenkilöönsä hyvin matalalla kynnyksellä”, Väisänen kehottaa.

Siinä missä kesätyöpaikan velvollisuuksiin kuuluu maksaa palkka oikein ja ajallaan, myös kesätyöntekijän tulee pitää kiinni omista velvollisuuksistaan. Kesätyösopimus on hyvä muistaa pyytää kirjallisena ja käydä se huolella läpi. Frisk huomauttaa, että verokortti tulee toimittaa työnantajalle ja omaa taloutta on hyvä muutenkin seurata:

”Omasta historiasta tulee mieleen, että opiskelijan tulee seurata tulorajoja, mikäli nostaa opintotukea. Kirjallinen työsopimus on selkeä, kun näkee mitä on sovittu ja mitä kohdat tarkoittavat.”

Kaikki irti kesätyöstä

Kun kesätyöpaikan on onnistunut saamaan, on aika lunastaa lupaukset. Palkan eteen on myös tehtävä hommia.

”Kesätyöpaikat on nuorelle näytönpaikkoja. Kun tehdään rekrytointi, oletetaan että tehtävään valittu kesätyöntekijä myös käyttää niitä tietoja ja taitoja, joita hän on hakiessaan painottanut. Uudet ja vaativatkin tilanteet kannattaa ottaa reippaasti vastaan, sillä niistä selviytyminen on parasta antia”, Väisänen kertoo.

Myös Frisk kehottaa tarttumaan kaikkiin työtehtäviin reippaalla asenteella, ilman ennakkoluuloja ja osoittaa arvostusta tekemäänsä työtä kohtaan. Se nimittäin palkitaan.

”Koskaan ei tiedä kenet tapaa ja mihin se voi viedä. Kannattaa tutustua ihmisiin ja työpaikkaan avoimesti”, Frisk sanoo hymyillen.

Hymyn takana piilee omakohtainen kokemus, sillä urapolkua torimyyjästä rekrytointiasiantuntijaksi vauhditti eteenpäin torilta saatu kontakti.

”Sillä, että antaa itsestään työpaikalla mahdollisimman hyvän kuvan, ei voi mennä pieleen”, Väisänen kiteyttää.

Kuusi vinkkiä huijaussivustojen välttämiseen

Huijausviestit ja tietojen kalastelu ovat nykyään ikävän yleinen ongelma, jonka uhriksi myös monet suomalaiset internet-käyttäjät ovat valitettavasti joutuneet.

Kuusi vinkkiä huijaussivustojen välttämiseen

Huijausviestit ja tietojen kalastelu ovat nykyään ikävän yleinen ongelma, jonka uhriksi myös monet suomalaiset internet-käyttäjät ovat valitettavasti joutuneet. Nettirikollisten levittämät huijausviestit eivät ole tänä päivänä enää pelkkiä rahankerjäykseen tarkoitettuja sähköpostiviestejä, vaan viestejä saattaa tulla vastaan monissa eri muodoissa ja kanavissa. Kokosimme yhteen vinkit, joiden avulla pystyt helpommin tunnistamaan huijausviestit ja välttymään rikoksen uhriksi joutumiselta.


Netissä leviävät huijaustrendit muuttuvat jatkuvasti, ja siksi paras tapa välttyä huijatuksi tulemiselta on oppia tunnistamaan yleisimpiä huijausviestejä yhdistäviä tekijöitä. Perussääntönä on hyvä muistaa, että jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta.
 
1. Varo kiirehtimistä
 
Huijausviestejä yhdistää usein kiire; viestin lähettäjä pyytää sinua toimimaan nopeasti, tai menetät “ainutlaatuisen” tilaisuuden. Tuntemattomasta numerosta, sähköpostista tai yritykseltä tulevat viestit, jotka lupaavat jotain suurta ja ihmeellistä kuten ilmaisia puhelimia tai arpajaisvoittoa ovat malliesimerkkejä huijausviesteistä. Nykyään huijauspuheluita voi myös tulla tavallisesta suomalaisesta numerosta, lue asiasta lisää täällä.
 
2. Tarkista URL-osoite
 
Nettiselaimen URL-kenttä saattaa paljastaa linkin ja verkkosivun turvallisuuden. Riippuen mitä nettiselainta käytät, turvallisen verkkosivun tunnistaa useimmiten esimerkiksi URL-kentässä olevasta lukon kuvasta, vihreästä SECURE-tekstistä sekä osoitteen alussa olevasta https:// tunnuksesta. Kannattaa kuitenkin olla varovainen, sillä lukkoikoni tai https://-alku eivät tänä päivänä enää aina ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Epäilyttäviä linkkejä ei kannata koskaan avata, sillä pelkkä sivun avaaminen saattaa ladata viruksia ja haittaohjelmia laitteellesi.
 
3. Älä luota sokeasti lähettäjätietoihin 
 
Huijausviestejä ja -yhteydenottoja saattaa tulla tänä päivänä monista eri kanavista. Sähköposti on ollut pitkään huijareiden suosima kanava, mutta Suomessakin on viime aikoina yleistynyt tekstiviesteillä ja sosiaalisessa mediassa lähetetyt huijausviestit. Tekstiviestien lähettäjätietoja on mahdollista muokata ja uskotella viestin vastaanottajalle siten, että kyseessä on esimerkiksi pankki tai viranomainen. Sosiaalisessa mediassa leviää myös tekaistuilla tileillä jaettuja valeuutisia esimerkiksi ilmaisista puhelimista. Näiden lisäksi huijausyrityksiin saattaa törmätä myös perinteisten puheluiden välityksellä.
 
4. Varjele henkilötietojasi ja tunnuksiasi
 
Omia henkilötietoja ei kannata koskaan luovuttaa puhelimitse tai sähköisesti taholle, jonka luotettavuudesta et ole aivan varma. On hyvä muistaa, että esimerkiksi operaattorit ja pankit eivät noin vain soittele sinulle tiedustellen henkilötietojasi. Muista myös, että hälytyskellojen tulisi soida, kun sinulta kysytään netissä tai esimerkiksi sähköpostiviestissä pankkitunnuksia, pinkoodeja tai jonkun palvelun salasanaa. lähtökohtaisesti mitään, mikä on tarkoitettu vain sinun tietoosi, ei tulisi jakaa kenellekään ilman, täyttä varmuutta toisen osapuolen luotettavuudesta.

5. Älä asenna mitään epäilyttävää tietokoneellesi

Viime aikoina yleisiä ovat olleet huijaukset, joissa pyydetään asentamaan jokin ohjelma, jonka huijari väittää olevan välttämätön esimerkiksi koneellasi havaitun ongelman takia. Ohjelma voi paljastua etähallintaohjelmaksi, jolla huijari pystyy hallitsemaan tietokonetta, jolle ohjelma on asennettu ja pääsee näin käsiksi tietokoneelta löytyviin tietoihin. Älä siis salli mitään asennuksia koneellesi äläkä tee pyynnöstä mitään epäilyttäviä ohjelma-asennuksia itse, ellet varmasti tiedä mitä olet tekemässä.
 
6. Ilmianna huijarit
 
Jos törmäät huijausviestiin, älä avaa sitä äläkä seuraa mitään linkkejä, joita viestissä on. Jos huijausviestin lähettäjä on tekeytynyt yritykseksi tai julkishallinnon toimijaksi, on todella suositeltavaa ilmoittaa asiasta kyseiselle taholle - mielellään kuvakaappauksen kera. Huijausviesteistä olisi myös syytä olla yhteydessä Traficomiin eli liikenne- ja viestintäministeriöön.
 
Huijausviestit muuttuvat nopeaan tahtiin ja niiden uusia ilmenemismuotoja tulee esille lähes jatkuvasti. Kannattaa tarkastaa tasaisin väliajoin nämäkin Traficomin sivut, joilta löytyy tietoa ajankohtaisista kyberturvallisuuden uutisista.

 

Tutustu myös toiseen artikkeliimme, jossa listaamme tällä hetkellä yleisimpiä huijaustapoja.

Lisäksi voit lukea myös artikkelin, jossa kerromme tarkemmin puhelimitse saapuvista huijausyrityksistä.

Täältä voit vielä tutustua Traficomin kattaviin ohjeisiin nettihuijauksilta suojautumista varten.

Digiaika ei ole kaikille helppoa – vapaaehtoinen kertoo, miten helposti sinäkin voit auttaa

Meidän digiajassa kasvaneiden tulee tuntea vastuuta heistä, joille digitalisaatio aiheuttaa huolta ja epävarmuutta.

Digiaika ei ole kaikille helppoa – vapaaehtoinen kertoo, miten helposti sinäkin voit auttaa

Meidän digiajassa kasvaneiden tulee tuntea vastuuta heistä, joille digitalisaatio aiheuttaa huolta ja epävarmuutta. Tätä vastuunkantoa peräänkuuluttaa ikäihmisten digiapuna HelsinkiMissiolle vapaaehtoistyötä tekevä DNA:n osastopäällikkö Assi Oikari.

"Kaikki eivät ole syntyneet ja kasvaneet digimaailmassa. Meidän, joille digitalisaatio on hyvä asia, tulee auttaa mukaan niitä, joita se huolestuttaa. Arki käy koko ajan hankalammaksi kaikille, jotka eivät osaa hoitaa asioitaan verkossa. Siksi toivon todella, että jokainen, joka haluaa oppia käyttämään älylaitteita ja verkon palveluita, saa siihen mahdollisuuden", Assi sanoo. 

Peruskäyttäjän laiteosaaminen riittää digiapuun

Jokainen, joka osaa käyttää älypuhelintaan ja kotien tavallisia äly- ja viihdelaitteita siinä määrin, että saa haluamansa asiat hoidettua, on teknisten taitojen puolesta valmis digiavuksi. Digiavun pyynnön syynä on usein halu opetella käyttämään uutta puhelinta tai verkon yleisesti suosittuja palveluita kuten sähköisiä osto- ja myyntipalstoja tai tv-kanavien suoratoistopalveluita kuten Yle Areenaa.   

Tärkeintä on halu auttaa 

Mitä vanhemmasta digiavun pyytäjästä on kyse, sen todennäköisempää on, että hän ei ole ikinä käyttänyt älypuhelinta tai hoitanut asioita verkossa.  Niinpä Assin mukaan ensisijaista onkin auttaa iäkästä henkilöä aivan ensin ymmärtämään kyseisen laitteen tai palvelun toiminnan periaate. Auttajan itsensä taas on syytä ymmärtää se, että älypuhelin tai verkkopalvelu on aivan erilainen ja eri tavoin toimiva palvelu kuin ne, joita avunpyytäjä on aiemmin käyttänyt. 
 
"Ei lankapuhelimeen tottuneelta voi odottaa, että älypuhelimen valikkorakenne ja terminologia olisi saman tien tuttu. Nykyiset laitteet ovat helppoja meille, joille on päivänselvää, että yksittäiset toiminnot löytyvät kuvakkeista avautuvista valikoista. Voin oikein hyvin ymmärtää, että älypuhelimiin tottumaton kokee joutuvansa sen valikoissa eksyksiin, kun kuvakkeita tuntuu ilmestyvän ja katoavan ilman mitään johdonmukaista syytä". 

Oppiminen ja ymmärryksen jakaminen onnistuu, kun auttajalla on halu auttaa ja kohdata toinen ihminen aidosti. Yhteinen tutustumishetki laitteeseen tai palveluun on antoisa molemmille osapuolille, kun ilmapiiri on huomioiva ja läsnäolo kiireetöntä.  

"Auttamisen tahto ja kyky nauttia toisen ihmisen seurasta ovat hyvän digiapu-vapaaehtoisen kaikkein tärkeimmät ominaisuudet. Jos digiapu-keikalle lähtisi tekninen osaaminen edellä, voisi käydä niin, että oma käytös saisi avunpyytäjän nolostelemaan osaamattomuuttaan ja jättämään mielessä vaivaavat kysymykset kysymättä". 

Luotettava ja auttamishaluinen digiapu saa paikan!

HelsinkiMission digiauttajaksi ryhtyminen onnistuu käymällä HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan perehdytyksen, sitoutumalla asianmukaiseen kunnioittavaan toimintaan ja ottamalla sen jälkeen käyttöön avunpyynnöt näyttävä sovellus. 

Assilla on yli vuoden verran kokemusta HelsinkiMission digiapu-vapaaehtoistyöstä, ja hän suosittelee sitä ehdottomasti. "Työ on antoisaa eikä tunnu työltä. Digiapukäynnin ajankohdasta on helppoa sopia HelsinkiMission sovelluksen kautta, ja senioreiden kanssa yhdessä tekeminen on mukavaa."

***

HelsinkiMissio on vuonna 1883 perustettu poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö, joka haastaa suomalaiset tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Se tekee työtä ammattilaisten ja vapaaehtoisten voimin lapsiperheiden, nuorten, senioreiden ja erityisryhmien parissa. Työn ytimessä on yksinäisyyden lievittäminen. Arviolta 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyys heikentää terveyttä ja kerää ympärilleen muita ongelmia, kuten huono-osaisuutta. Siten se on inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävä yhteiskunnallinen haaste.
 

Kiinnostuitko HelsinkiMission vapaaehtoistyöstä? Lue lisää tästä:   https://www.helsinkimissio.fi/vapaaehtoistyo/apua-arjen-askareisiin

Contact us

DNA Corporate communications
communications@dna.fi, 

Vice President, Corporate Communications and Sustainability, Vilhelmiina Wahlbeck
forename.lastname@dna.fi