DNA sijoitus­kohteena

Teemme asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa, jotta jokainen voi keskittyä itselleen tärkeisiin asioihin. 

Suomen tietoliikenneala kasvussa – mobiilidatan kysyntä jatkaa kasvuaan

Tietoliikennealan palveluliikevaihto on jatkanut kasvuaan digitaalisten palveluiden lisätessä voimakkaasti mobiilidatan kysyntää. Internetin kautta käytetään yhä enemmän videota ja viihdettä, sosiaalista mediaa sekä puhe-, viesti- ja muita sovelluksia. Digitaalisuuden merkityksen kasvu ihmisten elämässä sekä yritysten liiketoiminnassa tuo uusia mahdollisuuksia myös tietoliikenneyhtiöille. 

Kodin laitteet monipuolistuvat

Internetiin kytkettyjen laitteiden määrä kotitalouksissa jatkoi vuonna 2017 voimakasta kasvua – niin älypuhelinten, tablettien, älytelevisioiden, puettavien laitteiden kuin älykodinkoneiden yleistyminen jatkui. Vuonna 2017 Suomessa myytiin noin 2,5 miljoonaa puhelinta. DNA:n vuonna 2017 myymistä puhelimista lähes kaikki olivat 4G-kykyisiä älypuhelimia.

Laitemyynnin tuotekategorioista puettavat laitteet, erityisesti älykellot ja kunto- sekä terveysmittarit, olivat kysyttyjä vuonna 2017. Laitteiden yhteys muodostetaan joko laitteissa itsenäisesti tai esimerkiksi älypuhelimen kautta, eli myös puettavat laitteet kasvattavat nopeiden ja luotettavien verkkojen kysyntää. Lisätyn todellisuuden (Augmented Reality) ja virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality) ratkaisut ovat tulevaisuudessa mielenkiintoinen mahdollisuus tietoliikenneyhtiöille niin palvelukehityksen kuin nopeampien ja laadukkaampien yhteyksien tarpeen näkökulmasta.

Siirtymä nopeisiin 4G-liittymiin jatkuu

DNA:n asiakkaat siirtyvät 3G-liittymistä nopeampiin ja laskutukseltaan arvokkaampiin 4G-liittymiin, mikä vaikuttaa liikevaihtoon myönteisesti. Vuoden 2017 lopussa DNA:n verkossa jo kaksi puhelinta kolmesta oli 4G-malleja. 4G-liittymien osuuden DNA:n matkapuhelinliittymistä odotetaan kasvavan keskimäärin 10 prosenttiyksikköä vuodessa seuraavien muutaman vuoden ajan.

Matkaviestinnässä on jo useita vuosia näkynyt liikevaihdon siirtyminen puhe- ja tekstiviestiliikevaihdosta mobiililaajakaistaliikevaihtoon. Facebookin, Youtuben, Whatsappin ja Skypen kaltaisten internet-palveluiden yleistyminen on kasvattanut ja tulee kasvattamaan jatkossakin mobiilidatan käyttöä voimakkaasti.

Suomessa mobiilidatan tiedonsiirtomäärät matkaviestinliittymää kohden ovat EU:n – ja jopa koko maailman – korkeimpien joukossa. Tätä selittävät laadukkaat yhteydet, mobiilidatan edullisuus sekä rajattoman tiedonsiirron mahdollistavat liittymät. Tefficientin syyskuussa 2018 julkaiseman raportin mukaan DNA:n asiakkaat käyttivät ajanjaksolla tammi–kesäkuu 2018 eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Tutkimuksessa tutkittiin 115 operaattoria ympäri maailman.

Kiinteän laajakaistan liittymissä siirtymä nopeampiin liittymiin

Suomessa on meneillään siirtymä, jossa xDSL-tilaajat (DSL eli digitaalinen tilaajayhteys on kattonimitys tietoliikennetekniikoille, joilla tietoa siirretään lankapuhelinverkossa) siirtyvät joko huomattavasti nopeampiin kaapeli- ja kuitupohjaisiin laajakaistaliittymiin tai korvaavat xDSL-liittymän 4G-mobiilidatayhteydellä. Kiinteän verkon laajakaistaliittymien määrän odotetaan pysyvän nykyisellä tasolla tai kasvavan hieman tulevaisuudessa, sillä esimerkiksi pilvi- ja viihdepalveluiden lisääntyvä käyttö ylläpitää ja kasvattaa asiakkaiden kiinnostusta nopeisiin ja suorituskyvyltään tehokkaisiin liittymiin.

Taloyhtiölaajakaistan käyttö on yleistynyt viime vuosina. Taloyhtiölaajakaistan avulla asiakkaalle ja taloyhtiölle tuodaan edullinen laajakaista, kun laajakaista kytketään kerralla kaikkiin taloyhtiön huoneistoihin sovitulla nopeusluokalla. Taloyhtiölaajakaistaliittymien osuuden uskotaan kasvavan Suomessa lähivuosina.

Suoratoisto- ja tilausvideopalveluiden suosio kasvussa

Televisiopalveluiden liikevaihto on kasvanut sekä kaapeli-tv- että laajakaistaverkoissa. Viimeisten viiden vuoden aikana laajakaistaverkon kautta katsominen on noussut keskeiseksi tavaksi seurata televisiota kaapeli- ja antennijakelun rinnalle. Myös kaapeli-TV-liittymien määrä on jatkanut tasaista muutaman prosentin vuosikasvuaan ja kaapelitelevisio tavoittaa yli 1,6 miljoonaa kotitaloutta Suomessa.

Suomalaiset katsovat TV-sisältöjä yhä enemmän ja monipuolisemmin. DNA:n kesällä 2017 teettämän tutkimuksen* mukaan erityisen paljon tv-sisältöjen katselua ovat lisänneet nuoret (15–24-vuotiaat), joista peräti 42 prosenttia arvioi katselun lisääntyneen. Suurin osa tästä kasvusta tulee laajakaistan kautta katsottavasta sisällöstä.

*Lähde: DNA:n Digitaaliset Elämäntavat -tutkimus: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=62047856

Yrityksissä luodaan uusia digitaalisia toimintamalleja

Yritykset ja julkinen sektori digitalisoivat palveluitaan ja luovat kokonaan uutta digitaalista liiketoimintaa, jolloin verkkojen häiriöttömyys ja palveluiden käytettävyys ovat keskeisessä asemassa. Uudenlaisen liikkuvan, verkottuneen ja ajasta sekä paikasta riippumattoman työn tekeminen näkyy yhä selvemmin yritysten tietoliikennepalveluissa.

Teollisen internetin yleistyessä tietoturvan ja tietosuojan sekä verkon toimintavarmuuden merkitys korostuu entisestään. Suojaamattomat laitteet ja ratkaisut vähentävät käyttäjien luottamusta digitaalisiin palveluihin. DNA kehittää jatkuvasti verkkojensa tietoturvallisuutta ja jatkaa panostuksiaan tietoturvaan myös tulevaisuudessa.

Teollinen internet tulee kasvattamaan dataliikenteen määrää entisestään ja DNA:n M2M-liittymien (Machine to Machine, koneiden ja laitteiden välistä tietoliikennettä) määrä on ollut vahvassa kasvussa viime vuodet. Vuoden 2017 aikana DNA:n M2M-liittymäkanta kasvoi noin 15 prosenttia.