Tillgänglighetsutlåtande för mobilapplikationen DNA Prepaid

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller tillgängligheten i mobilapplikationen DNA Prepaid. Tjänsten berörs av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att de webbtjänster som omfattas av lagen ska vara tillgängliga.

Utlåtandet upprättades den 27 juni 2025.

Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av en utomstående expertorganisation.

Tillgänglighetsstatus för tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Otillgängligt innehåll

Applikationen har flera funktioner där innehåll från webbplatsen prepaid.dna.fi är inbäddat i mobilapplikationen. Läs mer om tillgängligheten på webbplatsen prepaid.dna.fi här.

  • Skärmläsningsprogram och andra hjälpmedel kanske förbiser en del viktig information i sakinnehållet, eftersom de tekniska namnen på alla fält inte nödvändigtvis har fastställts korrekt. (WCAG 1.3.1 Information och relationer)

  • Skärmläsningsprogram kan läsa vissa vyer i en ologisk ordning. (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning)

  • Applikationen har inget stöd för liggande skärmläge. (WCAG 1.3.4 Orientering)

  • Alla funktioner kan inte användas eller utföras med hjälp av tangentbordet. Alla länkar i tjänsten kan inte öppnas med hjälpmedel. (WCAG 2.1.1 Tangentbord)

  • Alla felmeddelanden som tjänsten ger är inte tillgängliga. En del felmeddelanden försvinner automatiskt. (WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns, WCAG 4.1.3 Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus)

  • Användare av tangentbord kan uppleva att fokusordningen i vissa fall är ologisk. (WCAG 2.4.3 Fokusordning)

  • Användare av tangentbord kan i vissa situationer ha svårt att hitta markören, eftersom de färger som plattformen fastställer kan ha otillräckliga kontraster. (WCAG 2.4.7 Synligt fokus)

  • Språket har inte definierats för allt innehåll. (WCAG 3.1.2 Språk för del av sida)

  • Största delen av textinmatningsfälten ger ingen information om felsituationer. (WCAG 3.3.1 Identifiering av fel, WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering)

Ge respons på tillgängligheten eller be om mer information

Om du upptäcker problem med tillgängligheten i tjänsten kan du skicka respons till oss med responsformuläret. Vi svarar på responsen inom 14 dagar.

Tillsynsmyndighet

Om du inte är nöjd med det svar du fått eller inte har fått något svar alls på två veckor, kan du skicka respons till Transport- och kommunikationsverkets enhet för tillsyn över digital tillgänglighet. På webbplatsen tillganglighetskrav.fi, som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverkets enhet för tillsyn över digital tillgänglighet, finns information om hur du kan lämna in ett klagomål och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
Telefonnummer växeln 029 534 5000