Tietosi ovat meillä turvassa

Asiakasviestintä- ja markkinointikäytäntö

Päivitetty 27.9.2024

Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman monipuolisesti ja yksilöllisesti. Myös sähköisten asiointikanavien avulla. Lähetämme suoramarkkinointia ja asiakasviestintää esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestinä, sekä teemme kohdennettua markkinointia online-palveluissa (esim. dna.fi, DNA:n itsepalvelukanavat, Sanoman, Alman ja Schibstedin kaltaiset suomalaiset mainosverkostot, Facebook ja Google).

Sähköistä suoramarkkinointia (email ja sms) lähetetään kuluttajille pääsääntöisesti suostumuksen perusteella. Sähköistä suoramarkkinointia voidaan lähettää myös ilman suostumusta myynnin yhteydessä saatuun yhteystietoon, kun markkinoidaan vastaavia tuotteita ja palveluja.

Yritysasiakkaiden yhteyshenkilöiden ja päättäjien osalta DNA voi lähettää sähköistä suoramarkkinointia oikeutetun edun perusteella ilman henkilön etukäteistä suostumusta.

Kaikki sähköinen viestintä ei ole suoramarkkinointia. DNA käyttää sähköpostia ja tekstiviestejä myös asiakasviestintään, esimerkiksi lähettämällä tuotteeseen liittyviä palveluviestejä.

Teemme kohdennettua mainontaa asiakkaillemme mainosverkostoissa oikeutetun edun perusteella. Kuluttaja-asiakkailla on kuitenkin mahdollisuus kieltää kohdennettu mainonta soittamalla DNA:n asiakaspalveluun. 

Sinulla on mahdollisuus erikseen hallinnoida myös sähköistä markkinointilupaa ja sitä, mitä eväste- eli käyttäytymisdataa selaimestasi kerätään. Sähköinen markkinointilupa liittyy kohdennettuun sähköposti- ja tekstiviestimainontaan ja evästesuostumus liittyy siihen, mitä dataa voimme kerätä selaimestasi. Hyväksymällä mainonnan ja kohdentamisen evästeet voimme näyttää mainoksina ja sosiaalisen median sisältönä sinua todennäköisesti kiinnostavia sisältöjä. Lue lisää evästeselosteesta ja evästeiden hallinnasta täällä

Millaisia viestejä DNA lähettää, kun annan luvan sähköiseen markkinointiin?

DNA tekee sähköistä markkinointia esimerkiksi sähköpostitse, tekstiviestillä ja personoimalla viestejä verkkopalveluissa. Meille markkinointi on myös parempaa asiakaspalvelua. Esimerkkejä:

  • Kun asiakas ostaa uuden palvelun, lähetämme siihen liittyviä käyttöönotto-ohjeita ja muita vinkkejä palvelun käyttöön.
  • Jos tuotteesta tai palvelusta tulee uusi parempi versio, haluamme tarjota omille asiakkaillemme mahdollisuuden päivittää tuotteet uuteen ja parempaan. 
  •  Jos johonkin tuotteeseen voi valita lisäpalvelun, joka on hyödyllinen, haluamme suositella niitä asiakkaillemme. 
  • Haluamme viestiä asiakkaille keskittämiseduista, muista asiakaseduista sekä hyvistä tarjouksista, joista asiakas oikeasti hyötyy. 
  • Muiden DNA konserniin kuuluvien yritysten markkinointia (esim. Moi, Vaihtokapula, Wattinen)
Millaisia viestejä saan sähköisesti, vaikka en antaisi lupaa sähköiseen markkinointiin?

Lähetämme asiakassuhteeseen liittyviä viestejä ja tiedotteita. Esimerkiksi palveluiden muutokset, palveluun liittyviä uusia käyttömahdollisuuksia, tietoa vika- ja häiriötilanteista, huoltopalveluista, lisävarusteista, uusista maksutavoista jne. 
Lisäksi yritysasiakkaiden yhteyshenkilöiden ja päättäjien osalta DNA voi lähettää sähköistä suoramarkkinointia oikeutetun edun perusteella. 

Iso osa online-palveluita (kuten Facebook, Google, Sanomien verkkosivustot) perustuu mainosrahoitteeseen toimintaan. Myös DNA tekee mainontaa näissä palveluissa. Näissä palveluissa näytettävään mainontaan voi vaikuttaa esim. Facebookissa kohdassa ”mainosasetukset”. Myös antamasi evästesuostumus vaikuttaa siihen, miten ja millaista mainontaa voimme kohdentaa sinulle eri palveluissa.

Kuinka paljon DNA lähettää sähköisiä viestejä?

Kuluttajille lähetämme keskimäärin kahdesta neljään (2–4) sähköpostia kuukaudessa. Tilanteesta riippuen saatamme kuitenkin lähettää useampia viestejä - esimerkiksi palvelun käyttöönottovaiheessa - kuitenkin korkeintaan kaksi (2) markkinoinnillista viestiä viikossa.

Yritysasiakkaille lähetämme keskimäärin yhdestä kahteen (1–2) markkinoinnillista sähköpostia viikossa – kuitenkin korkeintaan kaksi (2) markkinoinnillista viestiä viikossa.

Tekstiviestejä lähetämme harvemmin, keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa. Online-palveluissa pyrimme tekemään oikea-aikaista, kohdennettua ja asiakasta palvelevaa viestintää. Haluamme välttää turhien viestien lähettämistä. DNA ei halua spämmätä.

Voinko peruuttaa markkinointiluvan?

Sähköisen markkinointiluvan myötä pystymme palvelemaan sinua monipuolisemmin ja yksilöllisemmin. Voit peruuttaa markkinointiviestit milloin tahansa ilmoittamalla siitä DNA:lle esim. sähköpostissa olevan linkin, itsepalvelukanavan tai asiakaspalvelun kautta. 

Yritysasiakkaana voit kieltää markkinoinnin sähköpostiviesteissä olevan linkin tai DNA:n yritysasiakaspalvelun kautta. 
Jos kiellät sähköisen markkinoinnin, voit kuitenkin vastaanottaa sähköpostiisi laskut, palvelua koskevia viestejä ja tiedotteita. Näiden lähettämistä et voi kieltää, koska DNA:lla on velvollisuus esimerkiksi ilmoittaa sinulle, jos käytössäsi olevassa palvelussa tai sen ehdoissa tapahtuu oleellisia muutoksia.