Digi- ja datatyöt

DNA:n digitaalisten palveluiden ja datan parista löytyy monenlaisia yllättäviäkin työmahdollisuuksia. Yhteistä tekemiselle ovat jatkuva kehittyminen, ketteryys ja pyrkimys luoda asiakkaille mutkattomampaa arkea.

Online-palvelukehitystä koordinoiva Niko kääntää näkökulman asiakkaaseen – "Vaihtelevuus ja kova vauhti pitävät jännityksen yllä"

"Meillä ollaan todella nopeita ja ketteriä. Pystymme toimimaan markkinan muutosten mukana ja tarvittaessa muuttamaan suunnitelmia ja tekemään nopeita ratkaisuja", Lead Product Owner Niko Liukkonen kuvailee työtapoja.

"Tykkään myös siitä, ettei olla jäykkiä. Meiltä löytyy rentoja, ihan mahtavia tyyppejä ja osaajia. Välillä ihmetyttää, mistä noin hyviä tiimikavereita löytyy aina lisää."

Työssään Niko koordinoi DNA:n online-palvelukehitystä kokonaisuutena. Viimeisimpänä omana projektinaan hän on työstänyt Oma DNA -mobiilisovellusta, joka on kehitetty asiakkaan mutkattoman arjen teemalla.

Sovellusta työstäessään tiimi tutki aluksi palvelumuotoilun keinoin, onko operaattorin tarjoama mobiilisovellus tarpeen ja mitä siitä pitäisi löytyä.

"Asiakkaan mutkaton arki tarkoittaa itselleni sitä, että asiakkaalle on vaivatonta toteuttaa kaikki sellaiset asiat, joita voi meihin liittyen tulla. Taustalla on siksi aina suunnittelutyötä, jossa käydään vuoropuhelua asiakkaiden kanssa heidän tarpeistaan."

Merkityksellisyyttä Niko ammentaa vaikuttamisesta asiakkaille näkyviin kokonaisuuksiin. Parasta onkin kuulla, että on onnistunut tekemään sellaisen asian tai palvelun, josta pidetään.

"Mielestäni täällä kuunnellaan työntekijää paljon. Saa vapauksia ehdottaa asioita ja tarvittaessa ylittää oman työroolin keskustellen ja vaikuttaen", Niko pohtii.

Tämä näkyy esimerkiksi siinä, miten muut tiimit tarttuvat avunpyyntöihin. Yhteistyö on Nikon mukaan auttanut luomaan paljon parempia palveluita – ja onhan yhdessä tekeminen aina myös hauskempaa.

Analyytikko Tanja innostuu monipuolisuudesta ja vapaudesta – "Saan vaikuttaa omaan arkeeni"

Monipuolisuus ja mahdollisuus rakentaa työnkuvaa omien kiinnostuksen kohteiden suuntaan selkeiden vastuualueiden ohella houkuttelivat analyytikko Tanja Kemppaisen DNA:lle.

"Saan tehdä täällä verkko- ja sovellusanalytiikkaa ja sen lisäksi myös asiakkaiden ja myynnin analytiikkapuolta. Tässä työssä kiinnostaa etenkin se, miten data ja analytiikka saadaan yhdistettyä saman asiakkaan toimiessa monessa eri kanavassa", Tanja sanoo.

Käytännössä Tanja analysoi, mitä käyttäjät tekevät verkkosivuilla tai sovelluksessa, mitä ja miten tuotteita ostetaan ja miten käyttäjät liikkuvat. Työ on jatkuvaa asiakkaan kokemuksen kehittämistä ja myynnin tukemista.

Työkulttuurin vapaus saa Tanjalta kiitosta. Kesken etätyöpäivän voi lähteä vaikka lenkille, ja työssä esimerkiksi välineisiin, ohjelmistoihin ja analyysien luonteeseen ja toteutukseen on saanut itse vaikuttaa.

"Projekteissa mukana olevia kunnioitetaan ja kuunnellaan oman osa-alueensa asiantuntijoina. Pääsen vaikuttamaan siihen, millaisia tulevat viikkoni tulevat olemaan ja millaisen analytiikan parissa teen töitä", Tanja kertoo.

Lead Data Scientist Ezgille on tärkeää, että omaa työtä arvostetaan – "Työskentely dataohjatussa yrityksessä on helpompaa ja hauskempaa"

Keväällä 2020 DNA:lla aloittanut Lead Data Scientist Ezgi Ozan vakuuttui olevansa oikeassa paikassa viimeistään silloin, kun tapasi tulevat tiimiläisensä.

Silloin hän huomasi, miten samoilla linjoilla kaikki olivat siitä, mihin suuntaan haluavat asioita kehittää ja mitä toisilta tiimiläisiltä odotetaan.

"DNA:n liiketoiminnassa datalla ja sen analysoimisella on tärkeä rooli. Työn arvostuksen näkee silloin, kun luomani malli pääsee tuotantoon tai jokin ennuste otetaan huomioon päätöksenteossa, eli kun työni tulokset ovat oikeasti käytössä muilla ihmisillä", Ezgi kuvaa.

Ezgi toimii työssään ikään kuin sisäisenä konsulttina apuna muille tiimeille. Tarpeen mukaan hän korjaa ja rakentaa erilaisia koneoppimisen malleja ja AI-malleja.

Mallit voivat liittyä esimerkiksi suosituksiin DNA TV:ssä tai käyttäjäkokemukseen nettisivulla. Ezgi yrittää tiiminsä kanssa ennakoida, millaisia ongelmia asiakkaat saattavat kohdata ja ovatko ne ehkäistävissä.

Operaattoritoimijana DNA:n data on Ezgin mukaan varsin sensitiivistä.

"Siksi on tärkeää kunnioittaa asiakkaiden yksityisyyttä ja pitää mielessä, että keräämme dataa vain parantaaksemme asiakkaiden kokemusta", hän sanoo.

Kulttuurissa Ezgi on huomannut sisäänrakennetun halun kehittää itseään ja tekemistään, ottaa vastuuta sekä osallistua myös itse toteuttamiseen.

"Kun yritän ratkaista jonkin ongelman, kollegat tulevat mielellään apuun. Projekteissa on myös eduksi, että kaikilla on realistinen kuva siitä, mitä me datan parissa työskentelevät teemme ja mikä on mahdollista. Silloin pöytään voi tuoda myös omia ratkaisuja."

DNA:lla Ezgi arvostaa myös hyvin järjesteltyjä etätyömahdollisuuksia ja perheystävällisyyttä, jotka sujuvoittavat arkea.

Suvi kehittää asiakaskokemusta kasvuhakkeroinnin keinoin – "Yrityskulttuuri ja mahdollisuudet vetävät puoleensa"

Kasvuhakkeroinnin saralla kunnostautunut Suvi Keinänen innostui keväällä huomattuaan DNA:lla kiinnostavan työpaikan Online Growth Managerina – systemaattista kasvuhakkeroinnin kehittämistä työnkuvana ei voinut päästää livahtamaan ohi.

"Teemme erilaisia kokeiluja, joilla on tarkoituksena parantaa digitaalista liiketoimintaa. Näitä voivat olla esimerkiksi verkkosivun tai mainonnan A/B -testi tai uutiskirje. Kehitämme asiakaskokemusta kokeiluista kertyneiden palautteiden ja oppien avulla", Suvi avaa työnkuvaansa.

Parannuksia pyritään jatkuvasti tekemään myös tiimin työskentelytapoihin.

"Kokeillaan esimerkiksi pari viikkoa uutta työskentelytapaa, jonka jälkeen kerätään palaute ja mietitään seuraavat askeleet. Ei vahingossakaan jäädä staattiseen vaiheeseen, vaan kehitetään rohkeasti uudenlaista työkulttuuria ja työskentelytapoja."

Suvin kuluttajaliiketoimintaan keskittyvästä moniosaajatiimistä löytyy niin luovia osaajia kuin mainosaineistojen, asiakkuusmarkkinoinnin, liiketoiminnan, tuotannon ja bisnesanalyysien parissa työskenteleviä henkilöitä.

"Työskentely-ympäristöämme kuvailee hyvin sana oppiminen. Opettelemme myös toistemme töistä itsellemme uusia osa-alueita. Näin pystymme toimimaan, vaikka ihan jokaiselta osa-alueelta ei olisi omaa osaajaa mukana", Suvi selittää.

Tuoreena DNA:laisena yrityskulttuuri on näyttäytynyt Suville mielenkiintoisena ja mahdollisuudet herkullisina.

"Meillä on paljon pitkän linjan osaajia, joiden ajattelua rikastetaan erilaisilla ulkopuolelta tulevilla näkökulmilla. Tästä syntyy hyvin mielenkiintoinen kombinaatio. Toivotan kaikki tervetulleiksi mukaan.”