DNA sijoituskohteena

DNA sijoitus­kohteena

Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta inspiroivampaa, tuottavampaa ja viihdyttävämpää.

DNA:n vahvuudet

DNA:n strategian kulmakivenä on asiakastyytyväisyys

DNA:n visiona ja missiona ovat tyytyväisimmät asiakkaat. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta inspiroivampaa, tuottavampaa ja viihdyttävämpää. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet – selkeästi, kustannustehokkaasti ja helposti.

DNA:n keskeisimmät strategiset toimenpiteet

Toimitusjohtajan katsaus Q1 2018 osavuosikatsauksen mukaisesti

 

DNA:n vuosi 2018 käynnistyi vahvasti. Liikevaihtomme kasvoi 4,2 prosenttia 222,3 miljoonaan euroon ja liiketuloksemme kasvoi 23,3 prosenttia 35,6 miljoonaan euroon. Liikevaihtoon vaikutti myönteisesti palveluliikevaihdon kasvu, joka johtui erityisesti matkaviestinliittymien kannan kasvusta ja 4G-liittymien osuuden kasvusta liittymäkannassa. Myös alkuvuoden päätelaitemyynti oli hyvällä tasolla. Operatiiviset investoinnit olivat tyypillisesti alkuvuoden osalta matalat, ja myös hieman vertailukautta alhaisemmat.

Matkaviestinverkkomme liittymämäärät kasvoivat vertailukaudesta 79 000 liittymällä. Myös matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) kasvoi 19,0 euroon vertailukauden 17,8 eurosta. Liittymäkohtaista liikevaihtoa kasvatti mm. asiakkaidemme siirtyminen 3G-liittymistä nopeampiin 4G-liittymiin. Kilpailutilanne jatkui kireänä myös vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Matkaviestinnän asiakasvaihtuvuus (CHURN) oli vertailukautta alhaisemmalla tasolla, mutta nousi hieman vuoden lopun tilanteesta. Kiinteiden laajakaista- ja kaapelitelevisioliittymien määrä kasvoi vertailukauteen verrattuna 29 000 liittymällä.

Ensimmäisen neljänneksen aikana valokuitusaatavuutemme laajenivat taloyhtiö- ja yritysasiakkaille Jyväskylään. Yhä nopeammat yhteydet ovat jatkuvasti kysytympiä nettiyhteyttä käyttävien laitteiden määrän kasvaessa kodeissa.

Erinomaisen asiakaskokemuksen ja markkinoita nopeamman kannattavan kasvun lisäksi keskeinen strateginen tavoitteemme on olla erinomainen työpaikka. Tyytyväinen ja motivoitunut henkilöstö on olennaisen tärkeä perusta sille, että voimme jatkossakin tarjota erinomaisia asiakaskokemuksia. Pitkään jatkunut työmme henkilöstömme tyytyväisyyden eteen sai helmikuussa 2018 myös ulkoista tunnustusta, kun menestyimme Great Place To Work -instituutin tutkimuksessa erinomaisesti sijoittuen 2. sijalle suurten yhtiöiden sarjassa.

Arvioimme sekä liikevaihtomme että vertailukelpoisen liiketuloksemme pysyvän vuonna 2018 samalla tasolla kuin vuonna 2017. DNA:n rahoitusaseman ja maksuvalmiuden arvioidaan pysyvän hyvänä. Jatkamme vuonna 2018 toimenpiteitämme asiakaskokemuksen parantamiseksi edelleen ja tavoitteenamme on kehittää sekä monipuolistaa henkilöstömme osaamista entisestään.

Jukka Leinonen
toimitusjohtaja

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikennepalveluiden tarjoajista

DNA:n liiketoiminta jakautuu kuluttaja- ja yritysliiketoimintaan. Vuonna 2017 DNA:n liikevaihto oli 886,1 miljoonaa euroa kuluttajaliiketoiminnan osuuden liikevaihdosta ollessa 74,3 prosenttia ja yritysliiketoiminnan osuuden ollessa 25,7 prosenttia.

Suomen kolmen suurimman tietoliikenneoperaattorin, DNA:n, Elisan ja Soneran, osuus markkinan kokonaisliikevaihdosta on lähes 90 prosenttia. DNA:n liiketoiminnalle kasvumahdollisuuksia tarjoaa esimerkiksi korkea älypuhelinpenetraatio ja jatkuvasti kasvava 4G-liittymien kysyntä, mikä kasvattaa omalta osaltaan mobiilidatan käyttöä. Vuoden 2017 aikana DNA:n liittymämäärät kasvoivat: matkaviestinliittymäkanta kasvoi 69 000 liittymällä ja kiinteän verkon laajakaistaliittymäkanta 18 000 liittymällä. Kaikkiaan DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa liittymäasiakkuutta.

Vahva markkina-asema kaikissa tuotteissa ja kasvavat markkinaosuudet

Matkaviestinmarkkinassa (puhe- ja datapalvelut) DNA on kolmanneksi suurin toimija Suomessa ja kiinteän laajakaistan markkinassa DNA on toisella sijalla. Kaapelitelevisiomarkkinassa DNA on Suomen suurin toimija. Viimeisten parin vuoden aikana DNA:n markkinaosuudet ovat olleet kasvussa. Esimerkiksi matkaviestinnässä DNA:n markkinaosuus on kasvanut vuoden 2013 24 prosentista vuoden 2016 28 prosenttiin vuonna 2017 ja kiinteässä laajakaistassa 21 prosentista 27 prosenttiin.

DNA:n strategian ytimessä on asiakastyytyväisyys ja tekemisen keskiössä on asiakas: haluamme erottua erityisesti asiakaskokemuksella. DNA:n tarjoamat yhteydet, palvelut ja laitteet ovat aina laadukkaita, reilusti hinnoiteltuja ja mutkattomia käyttää. DNA:n palvelutarjoama on erittäin kilpailukykyinen, kuten korkeat ja kasvavat pistemäärät asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaavassa NPS-arvioinnissa (Net Promoter Score) osoittavat.

Tulevaisuudessa DNA:n liiketoimintaa kasvattavia trendejä ovat esimerkiksi yhä verkottuneempi elämäntyyli, uudet mobiilit päätelaitteet sovelluksineen, TV- ja kodin viihteen uudet palvelut, mobiilidatan huima kasvu ja nopeat dataliittymät, ICT:n liiketoimintakriittisyyden kasvu yrityksissä, pilvipalvelut ja teollinen internet.

DNA Kauppa Oy

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu yli 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. 

DNA Welho Oy

DNA keskitti maaliskuussa 2014 kaapeli- ja antenniverkon televisioliiketoiminnan sekä kiinteän verkon laajakaistaliiketoiminnan yhteen yhtiöön, jonka nimeksi tuli DNA Welho Oy. 

DNA:n riskienhallintaprosessi ja lähiajan riskit sekä epävarmuustekijät

Riskienhallintaprosessi 

Hallitus päättää riskienhallinnan tavoitteista ja periaatteista sekä vahvistaa yhtiön riskienhallintapolitiikan. Hallitus valvoo riskienhallinnan toteuttamista. Hallitus on perustanut tarkastusvaliokunnan, jonka riskienhallintaan liittyvät velvollisuudet on määritelty hallituksen vahvistamassa tarkastusvaliokunnan työjärjestyksessä. 

DNA:n toimitusjohtaja vastaa riskienhallinnan toteuttamisen järjestämisestä ja riskienhallintapolitiikan ylläpidosta. 

Riskienhallinnan prosessi tuottaa raportteja riskeistä ja riskienhallintakeinoista DNA:n johtoryhmälle, tarkastusvaliokunnalle ja hallitukselle. Riskienhallintaraporttien pohjalta laaditaan toimintasuunnitelmat keskeisimpien riskien hallitsemiseksi ja näiden suunnitelmien toteutumista seurataan johtoryhmässä sekä tarkastusvaliokunnassa. 

Riskienhallinta DNA:ssa muodostuu riskien tunnistamisesta ja arvioinnista, riskienhallintastrategioiden kehittämisestä, riskienhallintamenetelmien suunnittelusta ja täytäntöönpanosta, riskienhallinnan tulosten seurannasta sekä riskinhallintaosaamisen jatkuvasta parantamisesta. 

Riskienhallinnan vuosisuunnitelma seuraa DNA:n strategiaprosessin vuosisuunnitelmaa. Tavoitteena on vuosittain päivittää DNA:n riskikartta ja laatia DNA:n johtoryhmälle, tarkastusvaliokunnalle ja hallitukselle 1-2 raporttia keskeisimmistä riskeistä ja epävarmuustekijöistä sekä niiden hallinnasta. 

DNA:n johtoryhmä määrittelee avainriskit ja asettaa niille riskivastuulliset. Nämä riskivastuulliset dokumentoivat riskienhallintakeinot ja kehitystoimenpiteet, jotka DNA:n toimitusjohtaja hyväksyy. Riskivastuullinen on henkilö, joka toimensa puolesta on parhaimmassa asemassa ymmärtämään riskiä sekä määrittämään, kuinka sen hallintaa tulisi kehittää. Samasta riskistä voi olla vastuussa myös useampi eri henkilö yhdessä. Riskienhallinnan prosessit ja sisäisen valvonnan toimintamallit ovat linjassa keskenään. 

Riskit ja liiketoiminnan epävarmuustekijät Q1 2018 osavuosikatsauksen mukaisesti

Strategiset ja operatiiviset riskit

Suomen tietoliikennemarkkinoita kuvaa kireä kilpailu vakiintuneiden toimijoiden kesken. Tietoliikenneratkaisujen penetraatioaste on korkea. DNA:n markkina-alue on pääasiassa Suomi, missä esimerkiksi matkapuhelinten määrä asukasta kohden on jo maailman suurimpia eli liittymämäärän kasvu on rajallista.

DNA analysoi toimintaympäristön muutoksia ja sen mukanaan tuomia mahdollisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia, joihin liittyy aina tavanomaista ja vakiintunutta liiketoimintaa suurempia riskejä.

TV- ja viihdepalveluiden kilpailukentässä ovat mukana vahvasti myös kansainväliset toimijat. DNA:n kilpailijoita ovat perinteiset operaattorit, mutta yhä enemmän myös dataverkkoja ja mobiilipäätelaitteita hyödyntävät OTT (over the top) -toimijat. Myös mediayhtiöiden omien jakelukanavien ja palveluiden merkitys on kasvanut.

Lisäksi käynnissä oleva median murros tuo mukanaan niin riskejä kuin mahdollisuuksia sisältöoikeuksista neuvoteltaessa. DNA seuraa TV- ja viihdepalveluiden markkinaa tarkasti ja kehittää tarjoamaansa jatkuvasti, markkinoiden muutoksia ennakoiden.

DNA:n liiketoiminnan luonne ja asiakasvaatimukset edellyttävät DNA:n tietojärjestelmiltä ja verkkoinfrastruktuurilta korkeaa laatua ja toimintavarmuutta. DNA:n liiketoiminta on pääomaintensiivistä ja yhtiön menestykseen liittyy keskeisesti tietojärjestelmien ja verkkoinfrastruktuurin jatkuva ylläpito ja kehittäminen.

DNA investoi merkittävästi korkealuokkaisiin tietojärjestelmiin ja analytiikkatyökaluihin asiakasymmärryksen parantamiseksi ja monikanavaisen, hyvän asiakaskokemuksen kehittämiseksi. DNA:n liiketoiminta on riippuvainen tietojärjestelmistä, joihin liittyy useita toisiinsa kytkeytyviä riskejä, mutta samalla myös liiketoiminnan kannalta merkittäviä datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Verkkoon kytkettyjen päätelaitteiden määrä on voimakkaassa kasvussa niin kotitalouksissa kuin yrityksissä. Internet of Things (esineiden internet, IoT) tulee lisäämään dataliikenteen määrää entisestään. IoT:n yleistyessä, muun muassa uusien älylaitteiden myötä, tietoturvan ja tietosuojan sekä verkon toimintavarmuuden merkitys korostuu entisestään.

Sääntelyyn liittyvät riskit

Sekä kansallinen että Euroopan Unionin sääntely vaikuttaa merkittävästi Suomen tietoliikennemarkkinoiden toimintaan. Sääntelyllä voidaan vaikuttaa DNA:n tuotteiden, palveluiden sekä DNA:n hankkimien muiden operaattoreiden tukkutuotteiden hintatasoon ja toimilupien myöntämisperusteisiin ja sitä kautta DNA:n liiketoimintaan.

DNA:lle merkittäviä riskejä sisältäviä sääntelyhankkeita ovat mm. EU:n sähköisen viestinnän sääntelykehyksen uudistaminen, EU:n tietosuojasääntely ja huomattavaan markkinavoimaan liittyvät viranomaispäätökset.

Rahoitusriskit

Korkoriskin hallitsemiseksi konsernin lainanotto on hajautettu kiinteä- ja vaihtuvakorkoisiin instrumentteihin. Likviditeettiriskin hallitsemiseksi yhtiöllä on käytössään likvidien varojen lisäksi myös luottolimiittejä. Asiakaskunnan luottoriskin hallitsemiseksi uusien asiakkaiden luottokelpoisuus tarkistetaan tilausta tehtäessä. Konsernilla ei ole merkittävää valuuttariskiä, koska valtaosa kassavirroista on euromääräisiä.

Vahinkoriskit

Mahdollisten ennalta arvaamattomien vahinkoriskien varalta DNA:lla on jatkuva vakuutusturva, jonka piiriin kuuluvat muun muassa henkilöstö-, omaisuus- ja keskeytys-, vastuu- ja rikosvahingot. Kybervahinkoriskejä DNA rajaa erillisellä vakuutuksella. Vahinkoriskejä torjutaan ja minimoidaan mm. turvallisuusohjeistuksella sekä henkilökunnan kouluttamisella.

Suomen tietoliikenneala kasvussa – mobiilidatan kysyntä jatkaa kasvuaan

Tietoliikennealan palveluliikevaihto on jatkanut kasvuaan digitaalisten palveluiden lisätessä voimakkaasti mobiilidatan kysyntää. Internetin kautta käytetään yhä enemmän videota ja viihdettä, sosiaalista mediaa sekä puhe-, viesti- ja muita sovelluksia. Digitaalisuuden merkityksen kasvu ihmisten elämässä sekä yritysten liiketoiminnassa tuo uusia mahdollisuuksia myös tietoliikenneyhtiöille. 

Kodin laitteet monipuolistuvat

Internetiin kytkettyjen laitteiden määrä kotitalouksissa jatkoi vuonna 2017 voimakasta kasvua – niin älypuhelinten, tablettien, älytelevisioiden, puettavien laitteiden kuin älykodinkoneiden yleistyminen jatkui. Vuonna 2017 Suomessa myytiin noin 2,5 miljoonaa puhelinta. DNA:n vuonna 2017 myymistä puhelimista lähes kaikki olivat 4G-kykyisiä älypuhelimia.

Laitemyynnin tuotekategorioista puettavat laitteet, erityisesti älykellot ja kunto- sekä terveysmittarit, olivat kysyttyjä vuonna 2017. Laitteiden yhteys muodostetaan joko laitteissa itsenäisesti tai esimerkiksi älypuhelimen kautta, eli myös puettavat laitteet kasvattavat nopeiden ja luotettavien verkkojen kysyntää. Lisätyn todellisuuden (Augmented Reality) ja virtuaalitodellisuuden (Virtual Reality) ratkaisut ovat tulevaisuudessa mielenkiintoinen mahdollisuus tietoliikenneyhtiöille niin palvelukehityksen kuin nopeampien ja laadukkaampien yhteyksien tarpeen näkökulmasta.

Siirtymä nopeisiin 4G-liittymiin jatkuu

DNA:n asiakkaat siirtyvät 3G-liittymistä nopeampiin ja laskutukseltaan arvokkaampiin 4G-liittymiin, mikä vaikuttaa liikevaihtoon myönteisesti. Vuoden 2017 lopussa DNA:n verkossa jo kaksi puhelinta kolmesta oli 4G-malleja. 4G-liittymien osuuden DNA:n matkapuhelinliittymistä odotetaan kasvavan keskimäärin 10 prosenttiyksikköä vuodessa seuraavien muutaman vuoden ajan.

Matkaviestinnässä on jo useita vuosia näkynyt liikevaihdon siirtyminen puhe- ja tekstiviestiliikevaihdosta mobiililaajakaistaliikevaihtoon. Facebookin, Youtuben, Whatsappin ja Skypen kaltaisten internet-palveluiden yleistyminen on kasvattanut ja tulee kasvattamaan jatkossakin mobiilidatan käyttöä voimakkaasti.

Suomessa mobiilidatan tiedonsiirtomäärät matkaviestinliittymää kohden ovat EU:n – ja jopa koko maailman – korkeimpien joukossa. Tätä selittävät laadukkaat yhteydet, mobiilidatan edullisuus sekä rajattoman tiedonsiirron mahdollistavat liittymät. Tefficientin joulukuussa 2017 julkaiseman raportin mukaan DNA:n asiakkaat käyttivät ajanjaksolla tammi–kesäkuu 2017 eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Tutkimuksessa tutkittiin 124 operaattoria ympäri maailman.

1) http://media.tefficient.com/2017/12/tefficient-industry-analysis-4-2017-mobile-data-usage-and-revenue-Q3-2017-per-operator-21-Dec-rev-B.pdf

Kiinteän laajakaistan liittymissä siirtymä nopeampiin liittymiin

Suomessa on meneillään siirtymä, jossa xDSL-tilaajat (DSL eli digitaalinen tilaajayhteys on kattonimitys tietoliikennetekniikoille, joilla tietoa siirretään lankapuhelinverkossa) siirtyvät joko huomattavasti nopeampiin kaapeli- ja kuitupohjaisiin laajakaistaliittymiin tai korvaavat xDSL-liittymän 4G-mobiilidatayhteydellä. Kiinteän verkon laajakaistaliittymien määrän odotetaan pysyvän nykyisellä tasolla tai kasvavan hieman tulevaisuudessa, sillä esimerkiksi pilvi- ja viihdepalveluiden lisääntyvä käyttö ylläpitää ja kasvattaa asiakkaiden kiinnostusta nopeisiin ja suorituskyvyltään tehokkaisiin liittymiin.

Taloyhtiölaajakaistan käyttö on yleistynyt viime vuosina. Taloyhtiölaajakaistan avulla asiakkaalle ja taloyhtiölle tuodaan edullinen laajakaista, kun laajakaista kytketään kerralla kaikkiin taloyhtiön huoneistoihin sovitulla nopeusluokalla. Taloyhtiölaajakaistaliittymien osuuden uskotaan kasvavan Suomessa lähivuosina.

Suoratoisto- ja tilausvideopalveluiden suosio kasvussa

Televisiopalveluiden liikevaihto on kasvanut sekä kaapeli-tv- että laajakaistaverkoissa. Viimeisten viiden vuoden aikana laajakaistaverkon kautta katsominen on noussut keskeiseksi tavaksi seurata televisiota kaapeli- ja antennijakelun rinnalle. Myös kaapeli-TV-liittymien määrä on jatkanut tasaista muutaman prosentin vuosikasvuaan ja kaapelitelevisio tavoittaa yli 1,6 miljoonaa kotitaloutta Suomessa.

Suomalaiset katsovat TV-sisältöjä yhä enemmän ja monipuolisemmin. DNA:n kesällä 2017 teettämän tutkimuksen* mukaan erityisen paljon tv-sisältöjen katselua ovat lisänneet nuoret (15–24-vuotiaat), joista peräti 42 prosenttia arvioi katselun lisääntyneen. Suurin osa tästä kasvusta tulee laajakaistan kautta katsottavasta sisällöstä.

*Lähde: DNA:n Digitaaliset Elämäntavat -tutkimus: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=62047856

Yrityksissä luodaan uusia digitaalisia toimintamalleja

Yritykset ja julkinen sektori digitalisoivat palveluitaan ja luovat kokonaan uutta digitaalista liiketoimintaa, jolloin verkkojen häiriöttömyys ja palveluiden käytettävyys ovat keskeisessä asemassa. Uudenlaisen liikkuvan, verkottuneen ja ajasta sekä paikasta riippumattoman työn tekeminen näkyy yhä selvemmin yritysten tietoliikennepalveluissa.

Teollisen internetin yleistyessä tietoturvan ja tietosuojan sekä verkon toimintavarmuuden merkitys korostuu entisestään. Suojaamattomat laitteet ja ratkaisut vähentävät käyttäjien luottamusta digitaalisiin palveluihin. DNA kehittää jatkuvasti verkkojensa tietoturvallisuutta ja jatkaa panostuksiaan tietoturvaan myös tulevaisuudessa.

Teollinen internet tulee kasvattamaan dataliikenteen määrää entisestään ja DNA:n M2M-liittymien (Machine to Machine, koneiden ja laitteiden välistä tietoliikennettä) määrä on ollut vahvassa kasvussa viime vuodet. Vuoden 2017 aikana DNA:n M2M-liittymäkanta kasvoi noin 15 prosenttia.

Vastuullinen sijoituskohde

DNA on sitoutunut jatkuvaan liiketoiminnan kehittämiseen ympäristönsä ja sidosryhmänsä huomioon ottavalla tavalla. Vastuullinen toimintatapa näkyy DNA:n omistajille arvonluontina pitkällä tähtäimellä sekä vastuullisuuteen liittyvien riskien ja mahdollisuuksien huomioimisena. Suomalaisena tietoliikennekonsernina DNA haluaa kantaa vastuunsa päästöjen vähentämisessä ja energiatehokkuuden edistämisessä.

DNA on mukana Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa

DNA on tehnyt Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen, jossa yhtiö sitoutuu vähentämään liiketoimintansa ilmastovaikutuksia. DNA mahdollistaa myös asiakkaidensa ympäristövaikutusten pienentämisen esimerkiksi tarjoamalla tuotteita ja palveluja liiketoiminnan digitalisoimiseen kestävän kehityksen mukaisella tavalla.

Vastuullisuuden organisointi DNA:lla

DNA:lla vastuullisuudesta vastaa ensisijaisesti toimitusjohtaja. Yritysvastuupäällikkö raportoi vastuullisuustavoitteiden toteutumisesta johtoryhmälle ja hallitukselle puolivuosittain. DNA:n vastuullisuudesta vastaa viime kädessä yhtiön hallitus, joka muun muassa hyväksyy vastuullisuusraportin vuosittain.

DNA:n vastuullisuusstrategia ja -tavoitteet

DNA:n vastuullisuusstrategia koostuu kolmesta osa-alueesta: asiakas, yhteiskunta ja merkityksellinen työ. Lisäksi DNA kehittää jatkuvasti muun muassa vastuullisia hankintoja, yksityisyyden suojaa ja tietoturvaa, tapojaan noudattaa eettisiä liiketoimintaperiaatteita sekä jätteiden kierrätystä.

Strategian osa-alueet ja niiden tavoitteet on tiivistetty seuraavasti:

Strategian osa-alue

Tavoitteet

Esimerkkejä toimenpiteistä

Asiakas
Me hoidamme asiakkaan asiaa. DNA:n tulee ymmärtää asiakkaan tarve ja tarjota tarpeisiin sopivia ratkaisuja. Asiakas ymmärtää, mitä palvelumme mahdollistavat ja tiedostaa mistä asioista pitäisi olla tietoinen digitaalisessa maailmassa.
DNA näkyy yhteiskunnassa mahdollistajana, joka tekee asiakkaidensa arjesta inspiroivampaa, tuottavampaa ja viihdyttävämpää sekä auttaa ehkäisemään digitaalista syrjäytymistä.
  • Vastuullisuus asiakasrajapinnassa on yksi keskeinen teema DNA:n sisäisissä vastuullisuuskoulutuksissa ja -viestinnässä
  • DNA:n ja Telian yhteisverkko tuo nopean 4G-verkon harvaan asutuille alueille Pohjois- ja Itä-Suomessa
  • 100 Koulua -hankkeen pääyhteistyökumppanina DNA tukee koulujen oppimisinnovaatioita
Yhteiskunta
DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana sekä kriittisen infrastruktuurin ylläpitäjänä. Jatkuvasti laajenevat verkkomme kuluttavat paljon energiaa. Siksi haluamme hoitaa osuutemme ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. 
  • Huolimatta verkkojemme jatkuvasta laajenemisesta vähennämme kokonaispäästöjämme 15 prosentilla vuoteen 2020 mennessä (vuoden 2014 tasolta)
  • Kehitämme radioverkon energiatehokkuutta ja vähennämme radioverkon päästöjä suhteessa datamäärään 80 prosentilla vuoteen 2020 mennessä (vuoden 2014 tasolta)
  • DNA:n suoraan ostama sähkö on kokonaan uusiutuvalla energialla tuotettua
  • Radioverkon modernisointihanke etenee suunnitellusti parantaen energiatehokkuutta
  • Investoinnit energiatehokkaaseen LTE-teknologiaan auttavat vähentämään päästöjä
  • Yhteisverkkohanke Telian kanssa on energiatehokas toimintatapa, koska tekniikka on jaettua
Merkityksellinen työ
Kasvatamme vastuullisuuden osaamista ja ymmärrystä DNA:lla.

Jokainen DNA:n työntekijä tuntee keskeisimmät vastuullisuustavoitteet ja ymmärtää, miten hän voi vaikuttaa niiden saavuttamiseen.
 
  • Lähes tuhat DNA:laista on osallistunut DNA:n vastuullisuuteen liittyvään koulutukseen 
  • DNA-konsernin eettiset ohjeet (ns. Code of Conduct) velvoittavat jokaista työntekijää.
  • DNA:n edistyksellinen Mutkattoman työn malli mahdollistaa etätyöskentelyn ilman erillistä sopimista esimiehen kanssa. Selvityksen mukaan työmatkaliikkumisessa saavutetaan noin 40 prosentin vuosittaiset säästöt CO2-päästöissä, kun henkilöstö tekee töitä esimerkiksi kotoa käsin.

 

Markkinanäkymät Q1 2018 osavuosikatsauksen mukaisesti

Suomen talous on kasvu-uralla ja Suomen Pankin ennusteen mukaan BKT kasvaa maltillisesti. Odotamme mobiiliverkon palvelumarkkinan kasvavan ja kilpailutilanteen säilyvän kireänä myös vuonna 2018.

Mobiilidatan käyttö kasvaa edelleen, kun ihmiset ja yritykset käyttävät yhä enemmän digitaalisia palveluja ja verkon yli käytettäviä videopalveluja. Tästä syystä nopeampien 4G-liittymien määrä kasvaa edelleen ja liittymäkohtainen datan käyttö kasvaa. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän nopeammista datayhteyksistä. 4G-liittymien osuuden DNA:n matkapuhelinliittymistä odotetaan kasvavan seuraavien vuosien ajan.

Niin kotitalouksissa kuin työpaikoilla verkkoon kytkettyjen päätelaitteiden määrä ja IP-pohjaisten viestintäratkaisujen käyttö lisääntyy.

SMS- ja puheliikenteen ennustetaan laskevan edelleen matkaviestinverkossa. Kiinteän verkon puhepalveluiden markkina jatkaa pienenemistään edelleen.

Kuluttajamarkkinassa nopeiden laajakaistaliittymien ja viihdepalveluiden kysynnän arvioidaan kasvavan, erityisesti suoratoisto- sekä tilausvideopalveluiden suosion myötä.

Kiinteän verkon laajakaistaliittymäasiakkaiden ennakoidaan siirtyvän edelleen taloyhtiölaajakaistapalveluihin ja suurempiin yhteysnopeuksiin. Kiinteän verkon laajakaistaliittymien määrän odotetaan pysyvän nykyisellä tasolla tai kasvavan tulevaisuudessa. Esimerkiksi pilvi- ja viihdepalveluiden lisääntyvä käyttö kasvattaa asiakkaiden kiinnostusta nopeaan ja suorituskyvyltään tehokkaaseen verkkoon.

Yritykset ja julkinen sektori digitalisoivat palveluitaan ja luovat kokonaan uutta digitaalista liiketoimintaa, jolloin verkkojen häiriöttömyys ja palveluiden käytettävyys ovat keskeisessä asemassa. Liikkuvan ja monimuotoisen työn lisääntyminen näkyy esimerkiksi pilvipalveluiden ja videoneuvottelupalveluiden kysynnän kasvuna. Yritykset siirtävät sovelluksiaan pilvipalveluympäristöön operatiivisen toiminnan tehostamiseksi, mikä kasvattaa varmistettujen nopeiden yhteyksien kysyntää.

Teollisen internetin ratkaisujen ja M2M-liittymämäärien (Machine to Machine) kasvun ennustetaan jatkuvan. Teollisen internetin yleistyessä tietoturvan ja tietosuojan sekä verkon toimintavarmuuden merkitys korostuu entisestään.


DNA:n tulosohjeistus vuodelle 2018 (julkaistu 2.2.2018 DNA:n vuoden 2017 tilinpäätöksen yhteydessä)

DNA arvioi sekä liikevaihdon että vertailukelpoisen liiketuloksen pysyvän vuonna 2018 samalla tasolla kuin vuonna 2017. DNA:n rahoitusaseman ja maksuvalmiuden arvioidaan pysyvän hyvänä.

// ]]>